| home | boat | crew | contact | translate site

zeilen vertrekkers

Panoramix wereldreis | logboek

Spanje   september 2008:

Ibiza is natuurlijk erg toeristisch, maar even buiten de hotels zijn er voldoende baaitjes waar niemand komt. Ook zijn er veel cala's (baaitjes) met een klein dorpje of soms niet meer dan een strandtentje. In zo'n kleine cala testen we de onzinkbaarheid van ons nieuwe bijbootje. Het bootje komt uit Seatle en is helemaal goedgekeurd door de US Coastgard. Er zitten dan ook uitgebreide veiligheidsinstructies bij. Als je alleen in het bootje zit, moet je op het middelste bankje gaan zitten. Dit plaatje word met een groene vink gemarkeerd. Er staan daarnaast nog twee plaatjes met iemand op het voorste- en achterste bankje met een groot rood kruis erdoor. En zo gaat het verder. Die Amerikanen moet je kennelijk alles heel simpel uitleggen!
 Ibiza bootje omkeren.  Ibiza bootje schoonmaken.
Als het bootje volloopt blijft het nog hoog drijven en is het niet al te moeilijk om hem weer recht te leggen. Met een beetje handigheid is dit een prima manier om al het zand uit het bootje te spoelen.

In Sant Antoni liggen we tussen de moorings. Dit zijn vaste boeien waar men zijn schip aan vastmaakt. Je hebt dan geen anker nodig en zo kunnen er veel jachten in een kleine ruimte. Een van de moorings ziet er wat vreemd uit.
  Ibiza San Antonio gezonken boot.jpg
Bij een nadere blik treffen we een gezonken schip aan waarvan alleen de flybridge nog boven water steekt. Het schip staat rechtop op de grond nog steeds aan zijn mooring!

Volgens de toeristische informatie is er elke woensdag een hippie markt in Es Canar. Dat lijkt ons wel wat en we gaan met de Panoramix naar Cala Canar. Het is er vreselijk druk met toeristen en met de drommen mee lopen we naar de hippie markt. Nou die markt is een gewone markt met de bekende zonnebril- en t-shirt verkopers. We kunnen niet ontdekken wat er nu 'hippie' aan is. Van de oorspronkelijke hippie settlement uit 1971 is niet veel meer over gebleven of de hippies zijn geëvolueerd tot gewone marktlui.
  Ibiza Es Canar hippie markt. Ibiza Santa Eularia.
Het dorpje Santa Eularia des Riu hebben we met de bus bezocht. Het oude gedeelte van dit dorp ziet er mooi uit. Prachtige doorkijkjes met mooie bloemen en planten.

Zaterdag 6 september zijn we vertrokken naar Formentera. Dit is een klein eiland ten zuiden van Ibiza. Hier wachten we op gunstige wind naar het vaste Spaanse land. Inmiddels is het 9 september en zijn we met harde oostenwind naar het Spaanse vasteland gezeild, een tocht van 60 nm.

Onderweg heb ik mijn zelfgemaakte aasvisje uitgeprobeerd. Op een gegeven moment stond de lijn helemaal strak en hadden we een grote vis aan de haak. Even later stond de lijn weer slap en we haalden de lijn binnen om te kijken wat er loos was. Het haakje was helemaal omgebogen en zo had de vis zich bevrijd. Misschien dat er een grotere haak aan moet.
 aasvisje zelfgemaakt 1.  aasvisje zelfgemaakt 2.
Het aasvisje is van een stuk doorzichtig verstrerkt waterslang gemaakt. Lengte 18 cm, doorsnee 25 mm. De tentakels zijn gemaakt door 4 lange punten uit te knippen. De ogen worden gevormd door een rvs boutje met witte nylon ringen. Aan dit boutje zit ook de vislijn met een mastworp vastgemaakt. Met een rond vijltje heb ik de schroefdraad weggevijld, zodat de vislijn niet doorgesneden wordt door de scherpe randjes. Net achter de tentakels komt de vishaak.
  Benidorm waterval.
Vlak voor Benidorm treffen we een kleine waterval tussen de rotsen aan zee. Het is geheel verlaten en we besluiten er een kijkje te nemen. We kunnen er net voor anker en zwemmen naar het strandje. De waterval levert warm water maar je kunt er niet onder staan want de waterdruppels zijn net kiezelstenen, zo hard valt het omlaag. Even eronder kolkt het water in een poel en genereert zo een geweldig bubbelbad. We blijven er even een tijdje in bubbelen. Niemand ziet ons behalve een paar zeemeeuwen.

Benidorm skyline.
Daarna gaan we verder naar Benidorm. Hierbij passeren we de lijn van Greenwich en gaan we van nul graden oosterlengte naar westerlengte. Als we er de baai in draaien, ontvouwt zich een skyline als ware het New York. Een en al hoogbouw en wolkenkrabbers. En nog steeds wordt er gebouwd. Op de boulevard zien we voor het eerst weer scoot mobiels en rollators. Het overgrote deel van het publiek is grijs en het lijkt wel een groot bejaardenoord. Ook zijn er Hollandse cafes en restaurants en wordt er massaal mee gezongen met 'tulpen uit Amsterdam' en andere hits. We hebben hier wel voor € 4,95 een complete chinese maaltijd kunnen eten en dat is het goedkoopste tot nog toe. Zelfs voordeliger dan Turkije.

We liggen nu in Santa Pola in een luxe nieuwe marina en hebben een uitstapje naar Alicante gemaakt. Alicante is de start van de nieuwste Volvo Ocean Race 2008-2009. Ze waren al druk bezig om het race dorp op te bouwen. 19 september wordt het geopend en 4 oktober is de eerste in-port wedstrijd. ABN AMRO is er deze maal niet bij. En ook voert de race niet meer door de zuidelijke oceaan, maar gaat nu langs India en China.

Cartagena in de regen.

Inmiddels zijn we een weekje in Nederland geweest voor familie en vriendenbezoek. Het dieselfornuis is gerepareerd in Nederland en hebben we in het vliegtuig mee terug genomen. Het tijdelijke gasstel is nu weer opgeruimd. We kwamen 22 september terug in Spanje met mooi weer. Maar sindsdien regent het pijpestelen. De verwachting is dat dit slechte weer nog enkele dagen aanhoudt. We lopen dus voor het eerst in onze zeilpakken. Cartagena is nat en fris (20 graden). De watermaker is stuk gegaan en we hebben hier onderdelen voor besteld. We tanken nu dus even water van de marina.

's Avonds is er een grote optocht door de stad. Er lopen honderden mensen verkleed als romeinen mee. Deze hele week is er feest van de Cartageners en de Romeinen wat terug gaat naar de tijd van generaal Hannibal. Voorop de optocht rijdt een grote olifant. Daar achter volgen de diverse afdelingen die ieder weer volgens een bepaals patroon verkleed zijn. Na afloop klinken de drums en de grote trom nog na in onze oren. De optocht voert door smalle straten en het geluid is daardoor enorm.
 Cartagena optocht 2.   Cartagena campamento.
De volgende dag zijn we naar het kampement van de Cartageners en de Romeinen geweest. Het kampement bestaat uit 50 afdelingen. 25 Romeins en 25 Cartageens. Elke afdeling heeft een eigen kamp gebouwd waar ze tijdens de feestweek verblijven. Ook hebben die kampen restaurants en bars met romeinse menus. Heerlijke broden met van alles en nog wat. En volop bier natuurlijk.
 Cartagena campamento 2.   Cartagena campamento 3.
Vanwege dit feest zijn we 3 dagen in Cartagena gebleven. Elke dag was er wel wat te doen. Gelukkig viel de regen niet tijdens de diverse optredens.

Zondag zijn we met een lopend windje 30 nm verder gevaren naar Aguilas. Een beetje stille stad met weinig vertier en veel appartementgebouwen. Als we 's avonds gaan wandelen komen we in een klein havencafe terecht. In het cafe zijn nog drie aangeschoten Zwitsers, een manke Ier die gitaar speelt en een Libanese achter de bar. Paula ziet de portemonnee van een Zwitser op de grond liggen en geeft deze weer terug aan de man. Deze is zo verrast en blij dat hij Paula gelijk omhelst. Ook biedt hij ons een drankje aan als dank voor het vinden van zijn portemonnee. (nou ja, hij lag onder zijn bar- kruk) De Zwitsers zijn nog steeds verbaasd over al het oranje gedoe tijdens het EK voetbal. We moeten hetzelfde verhaal over al die oranje uitgedoste supporters meerdere keren aanhoren.

De onderdelen voor de watermaker zijn aangekomen. Na deze uit elkaar te hebben gehaald, bleek dat de cylinders beschadigd waren aan de binnenkant. Kennelijk stoten de nylon zuigers tegen de cylinderwand en beschadigen ze deze daarbij. Hiermee was het probleem van de onregelmatige slag nog niet verholpen. Nogmaals de watermaker uit elkaar gehaald. Nu de ringen van de zuigerstang vervangen en dit was het euvel! Twee dunne zwarte ringen waren knel komen te zitten net naast de zuigerstang en gedeeltelijk vermalen.

<< terug naar augustus    logboek   >>> door naar oktober