| home | boat | crew | contact | translate site

zeilen vertrekkers

Panoramix wereldreis | logboek

Barbados    februari   2011:

Nadat we ingeklaard zijn, vertrekken we naar de ankerplaats van Carlisle Bay. Deze ankerplaats ligt bij Bridgetown (de hoofdstad) en is dus handig voor uitgaan en boodschappen. De baai is zo als op die typische caribean plaatjes, een wit strand met palmbomen en een lichtblauwe zee. We liggen tegenover een strandtentje dat gedreven wordt door een dame van 68 jaar. Omdat de bevolking heel graag naar muziek luistert, kunnen wij iedere avond gratis meegenieten van de luide muziek die tot in de kleine uurtjes voortduurt. De mensen hier zijn heel vriendelijk, aardig en behulpzaam. Ze zijn erg netjes gekleed. Er goed uitzien is hier heel belangrijk. Maar hun huizen, hun omgeving en de straten zijn een gigantische bende. Overal ligt troep op straat en de huizen zijn vervallen en verveloos. Aan de cruiseterminal liggen soms wel 5 cruiseschepen, die een lading toeristen uitstort over de stad. De hoofdstraat zit dan ook vol met duty free juweliers, drank-, souveniers- en kledingwinkels. Buiten het centrum kom je al bij de lokale markten en winkeltjes terecht. Hier doen wij onze boodschappen.Je ziet van alles liggen op de kraampjes en we vragen aan de verkoper wat we kunnen doen met deze (voor ons) onbekende groentes. Over het vleesassortiment wil ik niet al teveel zeggen want het is niet smakelijk. Alles van het dier wordt gebruikt en ligt in de vitrine: kop, hersens, oren, staart enz. Op dit moment wagen wij ons nog niet aan deze onderdelen van het dier om te eten. De tweede avond eten we zoete aardappelen met sperziebonen en lamsschouder aan boord. Dag 3 doen we wat klusjes aan de boot. Dag 4 zijn we een oude suikerriet plantage gaan bekijken. De gebouwen uit 1660 zijn nog allemaal intact. Met een bus die bijna uit elkaar rammelt zijn we ernaar toe gereden.

Busrit naar het rum museum.

De planters woning is een prachtig huis volgens Nederlands ontwerp. Rondom het huis zijn prachtige tuinen met bloemen en kruiden.

Deze plantage met suikerriet levert behalve suiker ook rum op. Rum is een belangrijk genotmiddel in het hele Carbische gebied. De destilleerderij hiervoor staat ook op het terrein en is nog steeds in werking. Vroeger ging dat met een windmolen, maar later is die vervangen door een stoommachine. De gestookte rum wordt in handgemaakte tonnen opgeslagen en kun je natuurlijk proeven en kopen.

De volgende dag zijn we een naar een mooie snorkel lokatie geweest met de Panoramix. We lagen vlak bij het rif voor anker en konden genieten van vele kleurijke vissen die bij het rif zwommen.

Onze favouriete snorkelplek.

Vrijdagavond is er een speciale fish-fry in het dorpje Oistins even verderop. Het is een vismarkt met een heleboel mini restaurantjes er omheen, waar je heerlijk verse vis kunt eten. Tevens is er een band op het centrale plein en zijn er allerlei stalletjes met souvenirs, lokale kunst, kleding en dergelijke.

's Avonds bij terugkomst op de boot, glij ik uit op het laatste treedje van de kajuittrap. Ik val en stoot mijn hoofd en oor tegen de fornuisrailing. Het resultaat is een gescheurd oor. Na een kort overleg besluiten we om de oorschelp (twee flubberende flapjes) met hechtpleisters vast te zetten. Hopen maar dat die aan elkaar groeien.

De volgende dag gaan we downtown wat verse klappermelk drinken. De verkoper hakt met een machette heel handig de bovenkant van een verse kokosnoot af. Door een klein gaatje steek je vervolgens een rietje en kun je drinken.

Voor Paula haar verjaardag zijn we kreeft wezen eten bij het restaurant Lobster Alive. En inderdaad staat er in het restaurant een groot basin vol met enorme kreeften. Het restaurant ligt schuin tegenover onze boot aan het strand. We konden dus dineren met uitzicht op zee en de Panoramix. Op internet hadden we al wat instructievideo's bekeken hoe je een kreeft moet eten, maar de kok had de enorme kreeft al in handzame moten gesneden. Speciaal voor de gelegenheid heeft Paula nog een mooie zomerjurk in Bridgetown gekocht.

De volgende dag zijn we naar de Welchman Hall Gully geweest. Deze Gully's zijn diepe kloven in het eiland waarin zich vele bijzondere planten- en boomsoorten bevinden. Het doet een beetje aan als een klein stukje tropisch regenwoud. We zagen er ook vele kolibries rondvliegen bij de bloemen van deze planten.

Na afloop van deze dag hebben we de was opgehaald bij de wasserij en boodschappen gedaan. Terug bij de Panoramix zien we dat er een Nederlands jacht aangekomen is. Het is het eerste Nederlandse jacht sinds onze aankomst hier. Het is de Gateway met Jan en Peter en zij hebben er 23 dagen over gedaan vanaf Tenerife.