| home | boat | crew | contact | translate site

zeilen vertrekkers

Panoramix wereldreis | logboek

Dominica  mei 2011:

Op pasen zijn we aangekomen bij Dominica, niet te verwarren met de Dominicaanse Republiek. Op tweede paasdag was alles gesloten net als in Nederland. Gelukkig was de douane wel open (omdat er net een veerboot uit Martinique aankwam) en konden we in- en uitklaren tegelijkertijd. Deze tip, om gelijk weer uit te klaren, kregen we van andere zeilers, Het scheelt een keer naar de douane gaan. Je zegt gewoon dat je over 1 week weer vertrekt. De datum maakt gelukkig niet al te veel uit. De meeste eilanden kijken nauwelijks naar de gegevens van het vorige land.

Ook hier kan de boatboy onverrichterzake terug, want wij ankeren gewoon. Waarom zou je voor een mooring betalen als je zelf een goed anker hebt? Waar we met onze dinghy aan land gaan staat een grote mangoboom. Onder de boom liggen de rijpe afgevallen mango's voor het oprapen. Dat was dus smullen want zo rijp kun je ze niet kopen. In het stadje Roseau komen we een taxichauffeur tegen die tours in de buurt doet. We maken een prijs af en ik beloof hem te bellen wanneer we de tour willen doen. De volgende dag om 09:00 uur haalt hij ons op bij de boot. Op dat moment komt er een groot cruiseschip met 3000 toeristen aanvaren. We hebben zodoende een kleine 2 uur voorsprong op de meute.

Dit is Bruno onze privé chauffeur en gids.

Dat is maar goed ook want de plekken die wij gaan bezoeken, worden ook door al die toeristen aangedaan. In Roseau zien we al een lange rij taxi's klaarstaan bij de pier. We gaan eerst de kokende waterpoel van ruim 1 meter doorsnede bekijken. Er is ook een kokend meer in de bergen van 100 meter doorsnede, maar dat is alleen per voettocht van 3 uur heen en 3 uur terug te bereiken. Het is een van de twee kokende meren ter wereld. Deze hike hebben we er niet voor over, dus houden we het bij deze plas.

Kokend water komt hier omhoog.
Bij de Trafalgar Waterfalls komt een warme stroom water uit de bergen. En je mag er ook in zwemmen. Bij aankomst zijn wij het enige busje op de grote parkeerplaats. We trekken onze zwemkleding aan en gaan op weg naar de watervallen. Onderweg komen we bruingele landkrabben tegen die hier in het regenwoud voorkomen. Volgens locals is dit een ware lekkernij. De watervallen zijn prachtig en we lopen verder naar de stroom eronder.

We baden heerlijk in het warme water. Dit is een gekke ervaring want wij zijn gewend aan koud water bij een grote waterval.Hier boven in de bergen is het al aardig afgekoeld, dus een warm bad is van harte welkom. Dominica laat de natuur zoveel mogelijk intact, waardoor je veel moet klauteren over rotspartijen om er te komen. Het voordeel is dat alles er oorspronkelijk en natuurlijk uitziet. Gelukkig hadden wij onze goede wandelschoenen aangetrokken waardoor het voor ons weinig glibberen was. Zo niet voor de horde toeristen die wij op de terugweg tegenkwamen. Het gros liep (of gleed) op leuke sandaaltjes of slippers.

We lopen verder door de stroom naar het koude gedeelte. En dat is echt koud. Maar omdat we weten dat er straks weer warm water in overvloed is, zwemmen we er toch lekker in rond. Het stroomt flink dus je blijft in beweging. We zijn de enige bezoekers en genieten volop.

Na een half uurtje lopen we terug naar de ingang. Ineens komt ons een enorme toeristenstroom tegemoet. Bij de ingang aangekomen, puilt de parkeerplaats inmiddels helemaal uit en worden we omringd door oudere Amerikaanse toeristen met grappige hoedjes op. Nu gaan we naar het zoetwatermeer hoog in bergen. Dit meer wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken voor het eiland. De bedoeling was om een mooie wandeltocht door het regenwoud om het meer te maken.

Maar na 10 minuten regent het zo erg dat we doorweekt zijn. We keren terug en warmen ons een beetje op in de berghut. We gaan verder naar de Pitou Gauge. Dit is een kloof die als decor gediend heeft in de films 2 en 3 van Pirates of the Caribbean.

Dat wordt weer een zwempartij in koud water, brr. Na dit bad zijn we voldoende afgekoeld en gaan weer terug naar de Panoramix beneden aan het strand. Daar aangekomen is de temperatuur flink hoger en hier heeft het nauwelijks geregend. 's Avonds gaan we maar eens lekker uit eten in het Franse restaurant bij ons schip. We hebben een drukke maar prachtige dag beleefd.

De volgende dag gaan we door naar Sir Rupert bay. De boatboy laat niet lang op zich wachten. We willen daar de Indian River op met een gids in een roeibootje door de mangrove en het oerwoud. We willen nog niet direkt wat afspreken met deze boatboy, want we willen ons eerst verder informeren. Er komt nu een tweede boatboy bij de Panoramix. Paula begint een praatje met deze boatboy, waarop die twee het bijna met elkaar aan de stok krijgen. De eerste boatboy heeft normaal de hoogste rechten op het maken van een deal.In deze baai wordt ook iedere dag het afval opgehaald en als je aan 1 van de boatboys vraagt of hij op je boot wil letten als je weggaat, doen ze dit ook tegen een aangename vergoeding. Het regent echter zo veel 's nachts dat de rivier te snel stroomt voor deze excursie. We gaan een dagje met de bus naar Roseau.

Lunch bij de locals.                        Huisje in het centrum.
Ook de dagen daarna blijft er te veel water naar beneden komen. We wachten niet langer en vertrekken naar Iles des Saintes bij Guadeloupe (Frankrijk) We horen van zeilers die er net vandaan komen, dat het daar mooi weer is.