| home | boat | crew | contact | translate site

zeilen vertrekkers

Panoramix wereldreis | logboek

Guadeloupe  mei 2011:

Vanaf Dominica hadden we een mooie zeiltocht naar Iles des Saintes bij Guadeloupe. Guadeloupe is een overzees departement van Frankrijk, dus ook hier alles Frans. De straten zijn mooi geplaveid en de bevolking is hoofdzakelijk blank. Een gekke ervaring, want het eiland Dominica met zijn zwarte bevolking ligt aan de overkant van de baai, ong. 20 mijl zuidwaarts.Het inklaren gebeurt op het gemeentehuis Het eeuwenoude raadhuis heeft 1 gemeentezaal waar de toehoorders op klapstoeltjes mogen zitten en de belangrijke gemeenteraadsleden op mooie handgemaakte houten stoelen Door een zij-ingang zijn we naar binnen gekomen, hier is 1 kamer waar een PC staat. Je vult alle gegevens in en laat het afstempelen door de enige aanwezige ambtenaar. Het is hier mooi snorkelen langs de kant en we hebben er wat onderwater foto's van gemaakt.

Onbekende vis met duikbril.            Rode snapper en gele vis.

Gele vissen met een trompetvis eronder.

Er is ook een bewoner die zijn huis in de vorm van een schip heeft laten bouwen. Er hangt zelfs een ankerketting uit de boeg. Het is een leuk gezicht in de baai.

We ontmoeten hier Jan Bart en Monique van de Victory. Van Jan Bart leer ik hoe je een kreeftenvangstok maakt. De volgende dag heb ik er zelf een in elkaar geknutseld en gaan we samen op jacht.

Kreeftenstok. Door aan de kurk te trekken, gaat het lusje dicht.
We gaan met zijn snelle dinghy een eind verderop langs de kust zoeken en vinden er heel wat. Het valt nog niet mee om de kreeft te vangen. Als je het lusje niet ver genoeg over zijn voelspriet schuift breekt deze af en heeft de kreeft de kans om er vandoor te gaan. In een holte onder een steen vinden we wel 5 kreeften. Jan Bart kruipt er tot zijn middel onder en jaagt ze op. Aan de achterkant komen ze er nu een voor een uit kruipen. We nemen de levende kreeften mee naar de boot. Daar wordt de kreeft gedood door een priem tussen de ogen te steken en deze even flink rond te poeren. Hopelijk is dit prettiger dan een kokend bad. 's Avonds eten we met zijn vieren heerlijk kreeft.

Kreeft voor het koken,              kreeft na het koken.

De volgende dag naait Paula hun stukgewaaide vlag en maakt stoelkussens en krijg ik nog zo'n 20 dvd's op schijf mee. Om 12 uur vertrekken we voor een korte trip naar Guadeloupe, Iles de Gosier, waar we een dag blijven.

Gestrand schip bij Iles de Gosier
Hierna verwennen we ons met 2 dagen in de Marina van Bas du Fort. We gaan lekker uit eten bij het 'Pirates of the Caribbean' restaurant en bezoeken de andere dag het rummuseum. Volgens de beschrijving leek dit museum de moeite waard, maar de werkelijkheid is helaas een stuk minder. Een soortgelijk museum dat we eerder op Barbados bezochten was veel en veel beter.

Onze vrienden At en Beatrijs zijn inmiddels op Sint Maarten aangekomen en blijven daar een week. We willen elkaar graag nog eens zien en we spreken af dat we binnenkort op Sint Maarten zijn. Na een nachtje doorzeilen komen we op Moederdag aan op Nevis.

Regenbuien tijdens zonsondergang op weg naar Nevis.

De SSB radio wil niet meer op hoog vermogen zenden. Dit probleem zal nog wel opgelost moeten worden, want deelname aan het wekelijkse radionet is zo niet meer mogelijk. Het verzenden en ontvangen van email werkt gelukkig nog wel.

Vroeger op school moesten we de bovenwindse eilanden leren. Saba, Sint Maarten en Sint Eustatius. En nu willen we wel eens zien wat dat Sint Eustatius nou eigenlijk is. We ankeren in Oranjebaai en gaan aan land met onze sloep. Daar verkennen we Oranjestad. Met de Nederlandse straatstenen oogt het direkt al heel Nederlands. Ook zien we overal nog verkeersborden uit de jaren '60 staan.

We bezoeken Fort Oranje (gebouwd in 1629 door de Fransen) vanwaar we ons schip zien liggen in Oranjebaai. Statia is nu een Nederlandse gemeente en we zien overal aanplakbiljetten met informatie over de studiefinanciering.

De baai ligt vol met zeeschepen die hier komen tanken. Het is een komen en gaan. Het blijkt dat een slimme zakenman hier belastingvrij brandstof mag verkopen en dat trekt duidelijk klandizie (net als benzine tanken in Luxemburg) Vanuit zee zie je de olietanks in de bergen staan.

Wachten in de file voor de goedkope brandstof.