| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | logboek

USA december 2011:

Na Charleston gaan we verder richting zuiden. We hebben telkens een paar warme dagen gevolgd door koude dagen. We kunnen ons dieselfornuis gelukkig als verwarming gebruiken, want 's nachts koelt het af tot 4 graden Celcius. We varen naar Brunswick waar we inkopen willen doen. De lege dorpskade mag echter niet gebruikt worden door passanten. Bij de marina ernaast willen ze hun tarief niet over de marifoon noemen. Als At er aanlegt en informeert, blijkt het tarief $2 per voet te zijn. De beheerster is een vrouw gelijk een molenpaard en zegt dat je niet mag ankeren in de rivier. Kortom, ze wil ons dwingen om voor een hoop geld in de marina te gaan liggen. We proberen nog te ankeren even verderop, maar dan ontsteekt de vrouw in woede en begint te toeteren en te schelden dat het een lieve lust is. Om van het gezeur af te zijn, varen we een stukje verder de hoek om en gaan daar voor anker. Het is 5 december en dus pakjesavond. We hebben voor elkaar wat kleine cadeautjes gekocht en Paula heeft mooie rijmen gemaakt. We eten speculaas en chocola en hebben zo een heerlijk avondje. De volgende morgen is er dichte mist bij het vertrek. We letten allebei niet op en varen zo een zandbank op. We zitten muurvast.
 
  De mist is opgetrokken maar we zitten nog steeds vast.

Gelukkig zijn At en Beatrijs paraat om ons los te trekken. Dit is de eerste keer dat het serieus is en het kost wat moeite en tijd voordat de eerste lostrekpoging kan beginnen. Het water zakt echter razendsnel waardoor we al zo'n 40 cm water kwijt zijn. Lostrekken lukt niet en ik stel voor om de Panoramix schuin te trekken. Dit werkt gelukkig wel en met de gangboorden diep in het water komen we los. Op weg naar het diepe water ligt nog een zandbank waar we weer op vastlopen. We doen weer dezelfde truc en komen los. We zijn inmiddels twee uur verder.

Gelukkig is er goede wind en kunnen we veel van de route zeilen. We passeren een marine basis waar ze onderzeers bouwen. Net als wij er langs varen komt er een splinternieuwe onderzeeer onder zwaar beveiligde escorte binnenvaren. We worden opgeroepen door de coastguard om minstens 500ft (150 m) afstand te houden. Er varen wel 10 zwaarbewapende snelle speedboten rond de escorte. We zien de onderzeeer met twee begeleidende schepen er naast. Op de begeleidende schepen is een hoge muur gemaakt, waarschijnlijk om raketinslagen op te vangen. Het is veel machtsvertoon want de speedbootjes komen telkens vol gas naar ons toe gescheurd met de mitrailleurs op ons gericht.
  
  De coastguard dwingt ons opzij.           De onderzeeer met escorte.

We eindigen de dag in St. Mary, dat in de gids als 'boaters friendly' wordt omschreven. Er is een gratis aanlegkade en het dorpje is erg mooi met leuke winkeltjes en restaurants. We blijven er een paar dagen. At en Pim gaan met de dinghy een eind de rivier op om te gaan vissen in zoet water. In de ongerepte wildernis vangen we flink wat meervallen.
  
   Meerval aan de haak met aas.          Deze krab wil maar niet loslaten.

In het dorp zijn de huizen al met kerstversiering getooid. We wandelen 's avonds door de straten en genieten van de uitbundige kerstversiering met lampjes en muziek.
 

We gaan naar St. Augustine, de oudste stad van Amerika, waar we op de rivier voor anker gaan. De stad is in 1653 door de Spanjaarden gesticht en ziet er dan ook erg Spaans uit. De Spanjaarden hebben hier 200 jaar gezeten totdat ze Florida ruilden voor Cuba. We blijven een paar dagen in deze prachtige stad en bezoeken onder andere het fort. Op het fort worden demonstraties met de kanonnen gegeven die ook echt afgevuurd worden met een luide knal!
  
   Demonstratie van de kanonnen.        Spugende beelden in St. Augustine.

We bezoeken ook een oude drogisterij met veel oude potjes en aanprijzingen van medicijnen. Later gaan we nog naar de vuurtoten en een krokodillen farm.
  
  Apotheek in St Augustine.                   De enorm lens in de vuurtoren.

Na een paar dagen doorvaren, komen we in de buurt van Cape Canaveral. We zien de lanceerinstallaties al van verre staan. We gaan bij Port Canaveral voor anker en huren er een auto voor vier dagen. We gaan een dagje naar World Disney en een dagje naar de NASA. Met z'n vieren zitten we in een mooie Dodge Charger auto en rijden naar Orlando. In Orlando heeft Disney in de vijftiger jaren grote stukken land opgekocht en daar een enorm park opgebouwd. Er zijn verschillende parken en resorts. Wij logeren in het All-star Movies resort en gaan een dag naar de Hollywood Studios. Als we 's middags aankomen zien we dat Cirque du Soleil er een voorstelling geeft en we besluiten om daar naar toe te gaan. Het is een prachtige voorstelling in een speciaal theater in downtown Disney Village. Na de voorstelling wandelen we door het drukke Disney dorp waar we nog wat eten en vermaakt worden door diverse optreden op straat. Het is echt een enorm bedrijf!
  
   Stuntshow met auto's.                     Kerstlichtjes in Osmond street.

We slapen met z'n vieren op een kamer met twee dubbele bedden. Zo kunnen we de kosten nog een beetje drukken, want je geeft er heel wat uit. We staan vroeg op en gaan naar de Hollywood Studios. Een groot park met veel attracties uit allerlei bekende films. We gaan naar een Indiana Jones stunt show, Muppets 3D theater, Animatie theater, een stunt- show met autoachtervolging door nauwe straatjes met veel bandengepiep, vuurballen en explosies. Als het donker wordt zijn er prachtige lichtshows in het park.
        
Een straat is helemaal vol gehangen met kerstlampjes die synchroon met de muziek van kleur veranderen. Vanaf de daken wordt kunstsneeuw geblazen en het geheel is een fantastische ervaring.
 

De volgende dag op 23 december, gaan we naar het Kennedy Space Center op Cape Canaveral. Vanaf hier zijn de mannen naar de maan vertrokken in hun Apollo ruimteraketten. Er is hier nog een echte complete Saturn V raket, bedoeld voor een Apollo vlucht, maar die nooit is afgeschoten omdat het Congres de stekker uit het Apollo programma trok. De NASA is een overheids instelling en de politiek bepaalt wat NASA wel en niet kan doen. Op het hoogtepunt van het Apollo programma ging er 7% van het BNP naar de NASA en dat is nu niet meer politiek haalbaar. De spaceshuttle installaties worden nu allemaal ontmantelt, want die zal nooit meer vliegen.
  
      Lanceerplatform L39-A.                 Overgebleven Saturn V raket.

Met een touringcar gaan we over de lanceerbasis en komen bij de lanceerplatforms van de Apollo en de spaceshuttle. De afmetingen zijn werkelijk gigantisch en we kunnen ons nu een beetje voorstellen met hoeveel geweld die raketten de lucht in gingen. Een Saturn V raket weegt 3 miljoen kilo en werd met 4 miljoen kilo stuwdruk gelanceerd. De trillngen die het teweegbracht waren wereldwijd meetbaar. Later gooiden ze vlak voor de lancering een paar miljoen liter water op het platform om de trillingen zo veel mogelijk te dempen.

Doordat Cape Canaveral ontoegankelijk is voor het publiek, heeft de natuur daar alle kansen gekregen. Er zijn onder andere wilde zwijnen, alligators, en bald eagles. Vanuit de touringcar zien we al deze beesten. Dat betekent dus dat waar we nu voor anker liggen er ook alligators zijn!
 
    De kajuit is al helemaal klaar voor de kerst.

We hebben de huurauto weer ingeleverd en gaan naar het plaatsje Cocoa waar we de kerstdagen doorbrengen. Paula heeft speciaal kersthoezen genaaid voor de kussens. Dit jaar hebben we een grotere kerstboom met ballen en lichtjes erin!
En voor het kerstontbijt heeft Paula een krentenbrood gebakken in de broodmachine. Helaas is er geen kerststol te krijgen in Amerika.

<< terug                       logboek              volgende >>



Stempel Panoramix.