| home | boat | crew | contact | translate site

zeilen vertrekkers

Panoramix wereldreis | logboek

Turkije      november 2007:

15 november zijn wij weer aangekomen in Bodrum. Het weer is nu erg erg slecht dagen met veel regen en wind.
Dit is natuurlijk wel goed weer om de klussenlijst af te gaan werken. Naast ons ligt een engels echtpaar met een Moody 425 die de hele motor gaan vervangen. Gelukkig hoeven wij niet van die drastische maatregelen te nemen.
Als eerste zijn wij begonnen met het maken van extra legplanken voor in de kastjes. Nu heb je hier helaas geen bouwmarkten zoals de Gamma en de Praxis. Als je een teak latje wilt van 10 x 40 mm dan kun je alleen een groot blok teak kopen, waar je dan zelf je latje maar uit zaagt. Het alternatief is om allerlei timmerbedrijfjes af te gaan op zoek naar iets wat in de buurt komt. De bouwmarkt hier is dus een groot industrieterrein met tientallen timmerzaken, lasbedrijven, ijzerhandels, verfwinkels, etc.. Voor hout, verf en schuurpapier moet je dus langs minimaal 3 bedijfjes. De eerste verfboer heeft alleen maar witte verf, de volgende verkoopt alleen maar antifouling en weer een ander heeft de kleuren wit, zwart en blauw. Maar wij willen graag bruine verf voor de kastjes!
 Paula aan het schilderen Bouwmarkt met winkeltjes
Uiteindelijk hebben we maar genoegen genomen met mahonie beits. Voor de kastplanken konden we een restje watervast multiplex van 15 mm krijgen, hoewel we liever 10 mm hadden gehad. En zo zijn de beoogde teak afwerklatjes van 10 X 40 mm nu van mahonie 4 X 25 mm. Inmiddels (22/11) is het de afgelopen dagen droog en windstil geworden, zodat de temperatuur overdag in de zon 28 graden is. We kleden ons dan in korte broek en t-shirt. Om vijf uur kleden we ons weer om met lange broek en dikke trui. Het koelt 's avonds weer snel af naar 11 graden.

Ons schip is nu ook gebrandmerkt met een Nederlandse registratie 21530 Z 2007 van het kadaster. Het brandmerk, een plastic nummerplaatje, hebben wij zelf aangebracht. Dit moet echter wel door een officiele instantie (consulaat, havenmeester of notaris) schriftelijk worden bevestigd. Pas na ontvangst van deze papieren, wordt de zeebrief afgegeven. Deze zeebrief hebben wij nodig om in andere landen te kunnen in- en uitklaren.

Inmiddels zijn we al aardig ingeburgerd in Bodrum m.n. in de haven. Het is erg rustig want het zeilseizoen is nu ten einde en het onderhoud van de boten is begonnen. We hebben in deze korte tijd al wel een huisdier gekregen, Dude.
  Dude bij Paula
Het is een zwerfhond die hier op de steiger loopt en vrij aanhalig is. De naam Dude is door iemand gegeven en iedereen noemt hem nu zo. 's Morgens zit hij rustig voor onze boot te wachten want hij weet dat hij dan wat te eten krijgt van ons en 's avonds gaat hij naar de overburen waar zijn warme maaltijd klaar wordt gemaakt. De overburen hebben ook een hok voor hem gemaakt zodat hij 's nachts lekker knus in zijn eigen stulpje kan slapen. Als hij je wil bedanken komt hij met het kleedje wat in zijn hok ligt naar je toe en legt het voor je voeten. Ook als we de boot verlaten loopt hij met je mee en het gebeurt regelmatig dat hij mee naar het dorp loopt en voor de winkel blijft wachten tot je klaar bent. Het fietsen hier gaat ook steeds beter. Onze conditie wordt zwaar op de proef gesteld want het is behoorlijk heuvelachtig en sommige stukken dermate stijl, dat we af moeten stappen en de rest moeten gaan lopen. Maar als we dan weer dezelfde weg terugfietsen, vliegen we als het ware over de weg en zijn de zware klim van de heenweg alweer vergeten. De fiets is hier nog niet zo ingeburgerd, waardoor de automobilist ons vaak voorrang verleent en vriendelijk zwaait als we tegen het verkeer in rijden. (Dit gebeurt regelmatig want bijna alles is hier eenrichtingverkeer en wij hebben geen zin om hele stukken om te rijden).

<< terug naar oktober             >>> door naar december