| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | logboek

Turkije      februari 2008:


De maand februari begon gelijk met een heldendaad van Paula. Tijdens onze avondwandeling komen er altijd trouw 2 honden met ons meelopen. Onderweg sluiten zich vaak nog meer honden aan en dit kan soms uitlopen tot 6 of 7 honden. Ze houden ons goed in de gaten en als we ergens naar binnen gaan blijven ze steevast voor de deur wachten om daarna met ons de wandeling voort te zetten.
 Honden wachtend voor de winkel
Zo komen er af en toe ook wat nieuwe straathonden bij die de omgeving nog moeten leren kennen. Ook afgelopen week. Ik had al een paar dagen een herdershond gesignaleerd, maar deze was nog vrij schuw en bang. Langs de boulevard liggen hier een heleboel vissersbootjes langs de kade in ondiep water. De kade is ongeveer 1.50 m hoog. Het is niet aan te raden van de kant te springen, want het is een steile kademuur waarbij je met geen mogelijkheid vanaf het water weer terug op de kant kunt komen (tenminste, voor een hond die niet goed kan springen) Helaas wist deze nieuwe hond dit niet en had hij geprobeerd een stuk brood uit het water te pakken. Ik kwam aanfietsen en zag een heleboel mensen naar beneden kijken. Ik stop en zie daar de nieuwe hond bibberend van angst op zijn poten in het ondiepe water staan. Er was een meneer naar beneden geklommen om te proberen de hond te vangen en omhoog te tillen maar iedere keer liep de hond weer naar achteren het water in. Ik dacht bij mijzelf: dit moeten we met zijn tweeen doen, dus riep ik naar de meneer dat hij even moest wachten. Ik ging snel terug naar onze boot om mijn laarzen aan te trekken en hondekoekjes te halen. Daarna probeerde ik samen met de meneer de hond te vangen. Helaas bleef hij maar naar achteren lopen ondanks de hondekoekjes. Op een gegeven moment konden we de hond naar een hoek drijven, zodat hij niet meer zo ver weg kon lopen. Ik pakte hem bij zijn nekvel, deed een halsband om en gaf hem zo aan de meneer die hem vasthield. Ik klom naar boven, de meneer tilde de hond omhoog en ik pakte hem vast en zette hem op de kant. De omstanders applaudiseerden allemaal voor mij en ik werd wel 20 keer bedankt in het Turks en ze vonden mij een heldin.

  Milas markt overzicht Milas markt karretje met zoetigheidOp 5 februari zijn we naar de grote markt in Milas geweest. Milas is een grote stad 50 km van Bodrum. De markt is vele malen groter dan de bazaar in Bodrum. Behalve voor handelaren zijn er ook grote delen vrijmarkt waar particulieren hun groenten en vruchten kunnen verkopen.
  Milas vrijmarkt voor particulieren Milas markt met versgemalen koffie
We hebben er 2 uur rondgelopen en hebben zelfgemaakte yoghurt gekocht en wat kruiden. De yoghurt zag er lekker uit, maar was toch wel wat zuurder dan we gewend zijn. Er stond ook nog een (voor ons ouderwetse) machine koffiebonen te malen. Het maalsel werd in plastic zakjes verkocht.

6 februari was Paula jarig. Het zonnetje scheen uitbundig en hoewel Paula geen cadeau verwachtte, kreeg zij een puzzel van een historische wereldkaart in 1000 stukjes.
      Paula jarig met cadeau 1000 stukjes puzzel
Nadat de doos geopend was, stond er een mededeling dat de puzzel vanwege technische redenen 999 stukjes bevat. Ja, dat valt dan weer even tegen! Gelijk begonnen met het uitzoeken van de randjes en 4 hoekstukjes.

Met behulp van een oud onderdeel van een deltavleugel, een stuk 'upright' of ronde alluminium buis, is de laptopsteun gereed gekomen. Het plateau is een oude beeldscherm standaard (nog gekocht op de koninginnedag vrijmarkt voor 50 cent). De laptop zweeft nu boven de kaartentafel en kan alle kanten uit verdraaid worden. De stroefheid van het draaien kan ingesteld worden door in de kaartentafel een stel vleugelmoeren strakker te zetten. Hierdoor word de buis meer of minder tegen de rand van de kaartentafel aangeklemd. Ook is de laptop aan de bodemplaat verankerd via de standaard aanwezige docking gaten. Zo blijft de laptop ook op zijn plek in zwaar weer en als het schip stampt op de golven. (zelfs als we over de kop zouden gaan)
 laptop standaard front laptop standaard back
Voor 6 euro nog een extra los toetsenbord erbij gekocht.

11 februari was weer zo`n dag waar handen en voeten nodig zijn om iets uit te leggen. We hadden de bimini bekeken en er waren wat kleine reparaties nodig die we zelf kunnen verrichten. Alleen hebben wij geen geschikt zeilgaren. En zo ging Paula naar de zeilmaker en om te vragen of ze een klosje zeilgaren verkochten. Helaas had deze man alleen de klossen voor industrienaaimachines en op mijn gewone naaimachine past dit niet. Ik met gebaren vragen of hij een andere winkel wist die wel kleine klossen verkoopt. Op een papiertje legde hij mij uit hoe ik moest fietsen en hoe de winkel heette. Ik op de fiets gestapt en een stuk de richting uit fietsen die hij mij had gewezen, maar al wat ik vind, geen zeilmakerij. Ik een paar keer gestopt en gevraagd of iemand de winkel wist, maar ze begrepen niet wat er op het briefje stond, dus daar had ik weinig aan. Op een gegeven moment kwam ik langs een meubelmakerij die meubels bekleed, ik dacht bij mijzelf: daar heb je stevig garen voor nodig dus ik naar binnen. "do you speak english? is het eerste wat je vraagt maar meestal is het antwoord:"hayir" wat nee betekent.
      klos zeilgaren
Ik eerst uitleggen met handen en voeten dat ik een zeil wil repareren en dat ik daarvoor garen nodig heb. Of hij garen verkoopt. Na een aantal keer garen aangewezen te hebben en op een papiertje een boot getekend met een zeil, kwam hij erachter dat ik garen wilde hebben. Hij kwam met een rol garen aanzetten wat sterk genoeg was, maar ik was niet helemaal zeker of het ook geschikt zou zijn voor de bimini. Ik vroeg naar de prijs, dit was 45 Ytl en ik vroeg een klein stukje mee zodat ik nog verder kon gaan zoeken. Op de terugweg kwam ik langs een winkel die zonwering maakt en daar heb je ook onverwoestbaar garen voor nodig, daar mijn papiertje met zeilboot laten zien en een klos garen aangewezen en deze meneer snapte al vrij snel dat ik de klos garen wilde hebben. Ik weer naar de prijs vragen en hier was de rol 12 Ytl. Het wordt al goedkoper. maar ook bij deze man was ik niet helemaal zeker. Op naar de laatste winkel die ik tegenkwam: een winkel die tenten maakt. Ook daar weer mijn verhaal gedaan en dit garen leek mij het meest geschikt. Toen nog vragen naar de prijs en hier was de hele klos 10Ytl. Ik mijn portemonnee gepakt, maar er zat alleen nog een briefje van 5 Ytl in. Ik legde uit dat ik wel even geld ging halen, maar nee, hoor, 5 Ytl was ook genoeg en ze wilden niet dat ik nog geld ging halen. Zo zie je maar weer, als je maar lang genoeg zoekt kom je vanzelf de spullen tegen die je nodig hebt.

      Bliksembekabeling bij de kiel
13 februari is de bliksembekabeling gereed gekomen (zie ook projecten) Door de boot zijn nu een aantal flinke dikke stroomkabels gelegd van 80 mm2. Dit waren nog oude computerkabels van mijn eerste eerste werkgever (25 jaar terug, wie wat bewaart die heeft wat). Deze kabels komen samen op een punt bij de kiel. Hier kan ik bij onweer de kabels met een akkuklem op de kielbouten zetten. Deze verbinding kan niet permanent, want er staat zo'n 0,5 volt spanning tussen de verstaging (rvs) en de kiel(ijzer). Door het spanningsverschil zou mijn kiel, de laagste in de galvanische rangorde, langzaam maar zeker wegroesten.

20 februari heb ik de motorpakking aan de voorkant vervangen. Tijdens de tocht naar Italie was deze olie gaan lekken. Met behulp van het Yanmar service manual uitgezocht hoe deze voorkant, de timing gear case, eraf gehaald moest worden. Eerst de dynamo eraf, dan de zeewaterpomp, dan de brandstofpomp en dan de voorkant.
 motor met voorkant eraf  motorpakking vervangen.
Het was gelijk mijn vuurdoop, want ik had nog niet eerder iets dergelijks gedaan. Als je maar geduldig en systematisch te werk gaat, valt het eigenlijk wel mee. Niets forceren met hamer en beitel dan komt het goed. Na een dag hard werken is de pakking vervangen. De dag erna heb ik gelijk onderhoud aan de motor gepleegd. Nu kan de motor weer 300 uur vooruit.

<< terug naar vorig       logboek      >>> door naar volgende



Stempel Panoramix.