| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | voorbereiding

Bootkeuze
Zeilen

BTW
Financiering
Papieren
Gemeentezaken
AOW
Zorgtoeslag
Belasting en tips
Budget
Google Earth offline
Beveiliging - wapens
Energievoorziening - stroom

Bootkeuze

In 2002 besloten Paula en Pim om een schip te kopen om er later een wereldreis mee te kunnen maken. Tot dan hadden wij eigenlijk alleen maar ervaring met open zeilboten. De bootkeuze was op dat moment niet zo moeilijk, elk schip dat ons de wereld rond kon zeilen voldeed. We keken wat er zoal verhuurd werd. Dat waren de bekende merken als Bavaria en Jeanneau. Omdat we zelf al eens een Jeanneau gehuurd hadden, wisten we dat dit een prima boot was. De keuze was verder uit de folder van Jeanneau, hoeveel voet konden we kopen met ons budget. Daar kwam de Sun Odyssey 37 uit rollen.

Voor we echter tot de echte bestelling overgingen, wilden we wel eens zo'n SO37 in het echt zien. Hiervoor zochten we een SO37 uit die bij ons in de buurt te koop stond. We zagen al snel dat dit schip genoeg ruimte bood en zeer kompleet geleverd werd. Ook besloten we tot rolzeilen, omdat hiermee de gehele zeilvoering vanuit de kuip te bedienen is. Vooral het kunnen reven vanuit de kuip vond ik een belangrijk argument. Ik was wel eens met vrienden op zee geweest en kon me nog goed herinneren hoe je stond te zwiepen op het dek in gevecht met giek en zeildoek.
Achteraf ben ik blij dat we de keuze zo simpel hebben kunnen houden. Bij latere bezoeken op de Hiswa en Boot leek het ons haast ondoenlijk om uit zo'n massaal aanbod iets te kiezen. Later las ik dat de ideale boot niet bestaat(een hele geruststelling). En dat elke boot toch een compromis inhoud. Je kunt nou eenmaal niet supersnel zijn, maximaal comfort en minimale diepgang hebben. Om er maar eens een paar te noemen.

Zeilen
Wij hebben alleen een grootzeil en genua bij ons. Ik heb wel de aanschaf overwogen van een gennaker voor licht weer. De praktijk is echter dat je zo'n zeil vrij weinig gebruikt. Als je de aanschafprijs afzet tegen de extra diesel die je verstookt bij het motorzeilen dan is er weing verschil. Wij hebben ook geen rezerve zeilen bij ons. Wel een stuk dacron, zeilgaren en een naaimachine om een kapot zeil te repareren. Het scheelt een hoop bergruimte al die zeilen. Als het zeil helemaal op is, bestellen we een nieuwe via internet bij Lee sails in Hongkong. Lee levert overal ter wereld waar UPS of FedEx komt tegen gunstige prijzen.
In 2012 een nieuw grootzeil gekocht bij Lee voor € 1000 inclusief verzendkosten. Dit heb ik laten opsturen naar Curacao onder vermelding van "ship in transit". Hierdoor hoef je geen belasting te betalen! De ship-in-transit regeling verschilt van land tot land. Dus eerst even uitzoeken naar welk eiland je moet varen voor de taxfree goederen.

BTW
Door de boot direct naar Turkije (buiten de EU) te exporteren, hebben we geen BTW betaald. Mochten we ooit nog naar Nederland gaan met de boot, dan betalen we alleen BTW over de dagwaarde van dat moment. In de zuidelijke lidstaten van de EU is geen controle op een BTW verklaring. Je kunt dus BTW-vrij door de Middellandse Zee varen.

Financiering
De financiering is opgelost door het schip gedurende 5 seizoenen te verhuren. Door deze inkomsten plus al ons spaargeld te beleggen in de top 10 van beleggingsfondsen (zoals door morningstar gemeten) is er, in 2007, voldoende vermogen ontstaan om te kunnen gaan rentenieren. Zie bijvoorbeeld de fondsen die ABN AMRO aanbiedt. Je kunt ze sorteren door op de kolom van rendement te klikken, zo kun je een- of meerdere keren per jaar je portefeuille aanpassen aan de nieuwste top 10.
Helaas had ik er ook nog geschreven opties bij, waardoor we met de financiele crisis in 2008 al ons geld verloren. Nu (2010) heb ik wederom met de top 10 best renderende beleggingsfondsen voldoende vermogen opgebouwd. Nu doe ik geen opties meer en staat de helft op een spaarrekening.

Papieren
Hoewel niet verplicht voor een schip met een lengte kleiner dan 15 meter, heb ik toch maar mijn vaarbewijs en marifoon basiscertificaat gehaald in 2002. Het examen is puur theoretisch en wordt schriftelijk afgenomen. (vrijwel geheel multiple choice) Omdat ik de kennis al grotendeels had, heb ik op internet een aantal proefexamens gemaakt, zodat je een beetje weet wat er zoal gevraagd wordt. Het examen had ik bijna foutloos gemaakt. Met dit vaarbewijs heb ik vervolgens het ICC (International Certificate of Competence) aangevraagd. Dit certificaat is handig voor buiten Nederland, omdat niet iedereen het Nederlandse vaarbewijs kent. Het ICC wordt vanaf 1 januari 2010 afgegeven door VAMEX. Het ICC is vanaf deze datum integraal opgenomen in het Klein Vaarbewijs en tevens in het Groot Pleziervaartbewijs (GPb), beiden op credit card formaat. De afgifte van een losse papieren ICC door de ANWB vervalt daarmee.
Voor mijn schip volstaat nu nog het ICP (eigendomsbewijs). Voor onze wereldreis wil ik echter een echte zeebrief aanvragen bij het scheepskadaster in Rotterdam. Een zeebrief is handiger buiten Europa.

Gemeentezaken
Het probleem wat hier speelt, is dat je Nederland wel verlaat, maar niet emigreert. Voor deze langdurige vakantiegangers is geen voorziening in de administratie.

Als je geen woning meer hebt, zul je dus creatief moeten zijn. Je kunt in dat geval verhuizen naar een zogenaamd "briefadres". Voor zo'n briefadres heb je toestemming van de gemeente nodig. In hun informatie staat "Het briefadres is bedoeld voor de bijzondere situatie waarin burgers om welke reden dan ook tijdelijk geen vaste woon- of verblijfplaats hebben". Voor de bewoner van het briefadres geldt de verplichting tot het in ontvangst nemen van mijn post en ervoor te zorgen dat deze post mij bereikt.
Bovenstaande kan officieel voor een maximum periode van 8 maanden. Daarna moet je je weer melden of weer verhuizen. Doe je dat niet, dan word je uitgeschreven met code VOB "vertrokken met onbekende bestemming".
Van een andere wereldzeiler hoorde ik de tip om bij het briefadres aan te geven dat je zeevarend bent en elke 3 maanden terug naar Nederland komt. Hier is verder geen controle op en voorkomt lastige vragen van de gemeente, die niet zo happig zijn op briefadressen.
Met een briefadres belast je de houder ervan ook niet met kortingen op uitkeringen of extra belastingen van rioolrecht e.d. omdat het aantal bewoners niet toeneemt. Dit gebeurt wel als je gewoon verhuist naar een ander adres en bij iemand gaat inwonen. Je wordt er dan ook geacht te wonen.

AOW
Voor de opbouw van je AOW is de enige verplichting dat je in Nederland woont. Je moet dus in de GBA (Gemeentelijke Basis administratie) voorkomen. Laat je je uitschrijven uit Nederland dan kun je overwegen om elk jaar een bijdrage te betalen om je AOW opbouw in stand te houden.

Zorgtoeslag
In box 1 heb ik geen inkomsten meer. Dit is gunstig voor onze zorgtoeslag die nu maximaal wordt (€ 2062.- in 2013).
In box 3 zitten al onze vermogens bestanddelen en hierover moet je 1.2 % belasting betalen (na aftrek van de vrijstelling € 42.000 voor echtparen. Voor 65+ mogelijk hoger.). De boot wordt niet tot je vermogen gerekend bij persoonlijk gebruik. Als je totale inkomsten onder de ca. € 40.000 blijven, kom je in aanmerking voor zorgtoeslag. Je kunt een proefberekening maken op de site van de belastingdienst.
vanaf 2013 wordt ook het vermogen getoetst. Ga je ook maar € 1 over de grens van € 122.278, dan vervalt de hele toeslag. Je kunt je vermogen nog zo'n € 56.420 laten zakken door een deel in groenbeleggingen te stoppen.

Belastingen
Over de jaren dat ik geen inkomsten heb, doe ik wel aangifte in verband met de renteaftrek van de eigen woning. Het resultaat hiervan is dat ik een negatief inkomen heb. Dit negatieve inkomen wordt dan verrekend met een van de 3 voorgaande jaren. Dit heet "carry back" en dat doet de belastingdienst automatisch. Zo kreeg ik in 2011 ineens een leuk bedrag terug uit 2008! Ook de komende 2 jaar zal ik een teruggave vanuit de carry-back krijgen.

Omdat ik in het laatste jaar voor vertrek nog een goed inkomen heb en de jaren daarna niet meer, is het na drie jaar mogelijk om middeling van je inkomstenbelasting aan te vragen. Middeling is een regel bij de belastingdienst waarbij je je inkomsten van 3 aaneengesloten jaren mag middelen. Let op: ook over de jaren dat je niets verdient moet je aangifte doen. Je krijgt dan eventueel een nul-aanslag. De eventuele carry-back van hierboven, wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. Het gevolg hiervan is dat ik belasting terug kan vragen. Helaas is dat wel pas in 2013.
Hier kun je een proefberekening maken voor middeling.

Voorbeeld (indicatief!).


  Zonder middeling
     Met middeling
jaar Inkomen Belasting premies
Inkomen  Belasting premies
2010
60.000
24.317

20.000
6.920
2011
0
0

20.000
6.881
2012
0
0

20.000
6.840
Totaal
60.000
24.317

60.000
20.641

Teruggave € 24.317 - € 20.641 - € 545 (drempel) = € 3.131

Budget
Voorlopig zullen we gaan leven van ons spaargeld en het rendement dat ik op mijn vermogen kan maken. Ons budget op zee zal zo'n € 12.000,- per jaar zijn. Dit is te weinig voor sommige delen van het Caribisch gebied en te veel in de Stille Zuidzee. Ook kunnen we ons geen buitensporige uitgaven veroorloven met dit budget. Dus niet in marina's liggen, niet in restaurants eten en gewoon je eigen potje koken.
Nu is dat natuurlijk juist de charme van onze wereldreis. Ik las eens in een boek dat je juist met een beperkt budget het meeste ziet/meemaakt. Het dwingt je immers tot inventiviteit, boodschappen doen op de lokale markt en dergelijke.

Google Earth offline
Je kunt Google Earth ook offline gebruiken. Het programma werkt dan met de beelden die in zijn cache op schijf staan. Dit cache bestand kan maximaal 2 GB groot worden. Ik ben nu thuis bezig om alle kustlijnen, baaien, havens etcetera te bekijken. De cache bestanden kopieer ik telkens naar aparte directories. Als je later op zee zit zonder internetverbinding, zijn alle beelden weer beschikbaar. Ideaal om die passage door het rif eens goed te bekijken. Je kunt zelfs de koraalkoppen onder water zien. Ook kun je de GPS koppelen aan Google Earth. Er verschijnt dan een pijl op de kaart die aangeeft waar je je bevindt en welke kant je op vaart.
Hieronder zie je bijvoorbeeld het mangrove deel van de Gambia rivier (met Lamin Lodge uitvergroot).


    En hieronder de ingang bij het atol Suwarrow.

Beveiliging - wapens

Tijdens onze afwezigheid op de boot schakelen we onze electronische honden alarm in. Niet westerlingen worden behoorlijk afgeschrikt door de aanwezigheid van een hond. Dit alarm kan binnen staan en detecteert, door middel van radar, tot 6 meter mensen, dwars door ramen en muren heen. Zodra iemand aan boord probeert te komen gaat de "hond" drie minuten blaffen. Ook 's nachts kunnen we de hond laten waken of blaffen met de afstandsbediening.
Voor de dinghy gebruiken we in diefstalgevoelige gebieden een "anti-lost" alarm (ook wel kinder wegloop alarm of koffer alarm). Dit alarm gaat af als het zendertje meer dan 25 meter van je verwijderd raakt.
We nemen geen wapens aan boord. Als we overvallen worden zullen we ons moeten overgeven. Ik ga er van uit dat als je een wapen wilt inzetten, dat je dit ook zal gebruiken. Met weer als gevolg dat ook de andere partij zich niet meer bezwaard voelt om zijn wapens te gebruiken. Voor de overvallers of piraten hebben we speciale "buit" klaarliggen. Een kapotte laptop, gsm en zakjes geld en sieraden (Turkse Rolex horloges, goudkleurige kettingen, etc.). De buit bedraagt zo'n $ 400, dus met zijn vieren wordt dat dan $ 100 per piraat. We willen natuurlijk niet overvallen worden, maar mocht het gebeuren dan hopen we dat de piraten tevreden zijn met deze buit.

Energievoorziening

Ik heb 3 accu's van 105 AH voor huishoudelijk gebruik en 1 accu om de motor te starten. Mijn uitgangspunt is om zo min mogelijk te verbruiken en zo veel mogelijk op te wekken.
Opwekmogelijkheden:
Zonnepanelen 255 Watt
Windgenerator 350 Watt
Schroefasdynamo 350 Watt

Voor anker in de Caribean bij 27 graden is het dagelijks verbruik zo'n 60 AH. Met de zonnepanelen en de wind- generator kan ik dat goed bijhouden. Op bewolkte dagen niet, tenzij het flink waait die dag. De grootste verbuiker is de koelkast met 40 AH dankzij de waterkoeling (zonder waterkoeling was dat 60 AH). De tweede verbruiker is de laptop en vervolgens wat verlichting en ladertjes.

Tijdens het zeilen is er stroom in overvloed dankzij de schroefasdynamo. We kunnen dan zelfs een brood bakken in de broodbakmachine (45 AH voor een brood)



Stempel Panoramix.