Panoramix wereldreis | voorbereiding
Bootkeuze
Zeilen
BTW
Financiering
Papieren
Gemeentezaken
AOW
Zorgtoeslag
Belasting en tips
Budget
Google Earth offline
Beveiliging - wapens
Energievoorziening - stroom
Bootkeuze
In 2002 besloten Paula en Pim om een schip te kopen om er later een wereldreis
mee te kunnen maken. Tot dan hadden wij eigenlijk alleen maar ervaring
met open zeilboten. De bootkeuze was op dat moment niet zo moeilijk, elk
schip dat ons de wereld rond kon zeilen voldeed. We keken wat er zoal
verhuurd werd. Dat waren de bekende merken als Bavaria en Jeanneau. Omdat
we zelf al eens een Jeanneau gehuurd hadden, wisten we dat dit een prima
boot was. De keuze was verder uit de folder van Jeanneau, hoeveel voet
konden we kopen met ons budget. Daar kwam de Sun Odyssey 37 uit rollen.

Voor we echter tot de echte bestelling overgingen, wilden we wel eens
zo'n SO37 in het echt zien. Hiervoor zochten we een SO37 uit die bij ons
in de buurt te koop stond. We zagen al snel dat dit schip genoeg ruimte
bood en zeer kompleet geleverd werd. Ook besloten we tot rolzeilen, omdat
hiermee de gehele zeilvoering vanuit de kuip te bedienen is. Vooral het
kunnen reven vanuit de kuip vond ik een belangrijk argument. Ik was wel
eens met vrienden op zee geweest en kon me nog goed herinneren hoe je
stond te zwiepen op het dek in gevecht met giek en zeildoek.
Achteraf ben ik blij dat we de keuze zo simpel hebben kunnen houden. Bij
latere bezoeken op de Hiswa en Boot leek het ons haast ondoenlijk om uit
zo'n massaal aanbod iets te kiezen. Later las ik dat de ideale boot niet
bestaat(een hele geruststelling). En dat elke boot toch een compromis
inhoud. Je kunt nou eenmaal niet supersnel zijn, maximaal comfort en minimale
diepgang hebben. Om er maar eens een paar te noemen.
Zeilen
Wij hebben alleen een grootzeil en genua bij ons. Ik heb wel de aanschaf
overwogen van een gennaker voor licht weer. De praktijk is echter dat
je zo'n zeil vrij weinig gebruikt. Als je de aanschafprijs afzet tegen
de extra diesel die je verstookt bij het motorzeilen dan is er weing verschil.
Wij hebben ook geen rezerve zeilen bij ons. Wel een stuk dacron, zeilgaren
en een naaimachine om een kapot zeil te repareren. Het scheelt een hoop
bergruimte al die zeilen. Als het zeil helemaal op is, bestellen we een
nieuwe via internet bij Lee
sails in Hongkong. Lee levert overal ter wereld waar UPS of FedEx
komt tegen gunstige prijzen.
In 2012 een nieuw grootzeil gekocht bij Lee voor € 1000 inclusief
verzendkosten. Dit heb ik laten opsturen naar Curacao onder vermelding
van "ship in transit". Hierdoor hoef je geen belasting te betalen!
De ship-in-transit regeling verschilt van land tot land. Dus eerst even
uitzoeken naar welk eiland je moet varen voor de taxfree goederen.
BTW
Door de boot direct naar Turkije (buiten de EU) te exporteren, hebben
we geen BTW betaald. Mochten we ooit nog naar Nederland gaan met de boot,
dan betalen we alleen BTW over de dagwaarde van dat moment. In de zuidelijke
lidstaten van de EU is geen controle op een BTW verklaring. Je kunt dus
BTW-vrij door de Middellandse Zee varen.
Financiering
De financiering is opgelost door het schip gedurende 5 seizoenen te verhuren.
Door deze inkomsten plus al ons spaargeld te beleggen in de top 10 van
beleggingsfondsen (zoals door morningstar
gemeten) is er, in 2007, voldoende vermogen ontstaan om te kunnen gaan
rentenieren. Zie bijvoorbeeld de fondsen die ABN
AMRO aanbiedt. Je kunt ze sorteren door op de kolom van rendement
te klikken, zo kun je een- of meerdere keren per jaar je portefeuille
aanpassen aan de nieuwste top 10.
Helaas had ik er ook nog geschreven opties bij, waardoor we met de financiele
crisis in 2008 al ons geld verloren. Nu (2010) heb ik wederom met de top
10 best renderende beleggingsfondsen voldoende vermogen opgebouwd.
Nu doe ik geen opties meer en staat de helft op een spaarrekening.
Papieren
Hoewel niet verplicht voor een schip met een lengte kleiner dan 15 meter,
heb ik toch maar mijn vaarbewijs
en marifoon basiscertificaat gehaald in 2002. Het examen is puur theoretisch
en wordt schriftelijk afgenomen. (vrijwel geheel multiple choice) Omdat
ik de kennis al grotendeels had, heb ik op internet een aantal proefexamens
gemaakt, zodat je een beetje weet wat er zoal gevraagd wordt. Het examen
had ik bijna foutloos gemaakt. Met dit vaarbewijs heb ik vervolgens het
ICC
(International Certificate of Competence) aangevraagd. Dit certificaat
is handig voor buiten Nederland, omdat niet iedereen het Nederlandse vaarbewijs
kent. Het ICC wordt vanaf 1 januari 2010 afgegeven door VAMEX.
Het ICC is vanaf deze datum integraal opgenomen in het Klein Vaarbewijs
en tevens in het Groot Pleziervaartbewijs (GPb), beiden op credit card
formaat. De afgifte van een losse papieren ICC door de ANWB vervalt daarmee.
Voor mijn schip volstaat nu nog het ICP
(eigendomsbewijs). Voor onze wereldreis wil ik echter een echte zeebrief
aanvragen bij het scheepskadaster
in Rotterdam. Een zeebrief is handiger buiten Europa.
Gemeentezaken
Het probleem wat hier speelt, is dat je Nederland wel verlaat, maar niet
emigreert. Voor deze langdurige vakantiegangers is geen voorziening in
de administratie.
Als je geen woning meer hebt, zul je dus creatief moeten zijn. Je kunt
in dat geval verhuizen naar een zogenaamd "briefadres". Voor
zo'n briefadres heb je toestemming
van de gemeente nodig. In hun informatie staat "Het briefadres is
bedoeld voor de bijzondere situatie waarin burgers om welke reden dan
ook tijdelijk geen vaste woon- of verblijfplaats hebben". Voor de
bewoner van het briefadres geldt de verplichting tot het in ontvangst
nemen van mijn post en ervoor te zorgen dat deze post mij bereikt.
Bovenstaande kan officieel voor een maximum periode van 8 maanden. Daarna
moet je je weer melden of weer verhuizen. Doe je dat niet, dan word je
uitgeschreven met code VOB "vertrokken met onbekende bestemming".
Van een andere wereldzeiler hoorde ik de tip om bij het briefadres aan
te geven dat je zeevarend bent en elke 3 maanden terug naar Nederland
komt. Hier is verder geen controle op en voorkomt lastige vragen van de
gemeente, die niet zo happig zijn op briefadressen.
Met een briefadres belast je de houder ervan ook niet met kortingen op
uitkeringen of extra belastingen van rioolrecht e.d. omdat het aantal
bewoners niet toeneemt. Dit gebeurt wel als je gewoon verhuist naar een
ander adres en bij iemand gaat inwonen. Je wordt er dan ook geacht te
wonen.
AOW
Voor de opbouw van je AOW
is de enige verplichting dat je in Nederland woont. Je moet dus in de
GBA (Gemeentelijke Basis administratie) voorkomen. Laat je je uitschrijven
uit Nederland dan kun je overwegen om elk jaar een bijdrage te betalen
om je AOW
opbouw in stand te houden.
Zorgtoeslag
In box 1 heb ik straks geen inkomsten meer. Dit is gunstig voor onze zorgtoeslag
die nu maximaal wordt (€ 1742.-).
In box 3 zitten al onze vermogens bestanddelen en hierover moet je 1.2
% belasting betalen (na aftrek van de vrijstelling € 42.000 voor
echtparen. Voor 65+ mogelijk hoger.). De boot wordt niet tot je vermogen
gerekend bij persoonlijk gebruik. Als je totale inkomsten onder de ca.
€ 40.000 blijven, kom je in aanmerking voor zorgtoeslag. Je kunt
een proefberekening
maken op de site van de belastingdienst.
vanaf 2013 wordt ook het vermogen getoetst. Ga je ook maar € 1 over
de grens van € 122.278, dan vervalt de hele toeslag. Je kunt je vermogen
nog zo'n € 56.420 laten zakken door een deel in groenbeleggingen
te stoppen.
Belastingen
Over de jaren dat ik geen inkomsten heb, doe ik wel aangifte in verband
met de renteaftrek van de eigen woning. Het resultaat hiervan is dat ik
een negatief
inkomen heb. Dit negatieve inkomen wordt dan verrekend met een van
de 3 voorgaande jaren. Dit heet "carry back" en dat doet de
belastingdienst automatisch. Zo kreeg ik deze zomer ineens een leuk bedrag
terug uit 2008! Ook de komende 2 jaar zal ik een teruggave vanuit de carry-back
krijgen.
Een andere belastingtip zag ik op de website van de Pinical.
Omdat ik in het laatste jaar voor vertrek nog een goed inkomen heb en
de jaren daarna niet meer, is het na drie jaar mogelijk om middeling
van je inkomstenbelasting aan te vragen. Middeling is een regel bij de
belastingdienst waarbij je je inkomsten van 3 aaneengesloten jaren mag
middelen. Let op: ook over de jaren dat je niets verdient moet je aangifte
doen. Je krijgt dan eventueel een nul-aanslag. De eventuele carry-back
van hierboven, wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. Het gevolg hiervan
is dat ik belasting terug kan vragen. Helaas is dat wel pas in 2013.
Hier
kun je een proefberekening maken voor middeling.
Voorbeeld (indicatief!).
|
Zonder middeling |
|
Met middeling |
jaar |
Inkomen |
Belasting premies |
|
Inkomen |
Belasting premies |
2010 |
60.000
|
24.317
|
|
20.000
|
6.920
|
2011 |
0
|
0
|
|
20.000
|
6.881
|
2012 |
0
|
0
|
|
20.000
|
6.840
|
Totaal |
60.000
|
24.317
|
|
60.000
|
20.641
|
Teruggave € 24.317 - € 20.641 - € 545 (drempel) = €
3.131
Budget
Voorlopig zullen we gaan leven van ons spaargeld en het rendement dat
ik op mijn vermogen kan maken. Ons budget op zee zal zo'n € 15.000,-
per jaar zijn. Dit is te weinig voor sommige delen van het Caribisch gebied
en te veel in de Stille Zuidzee. Ook kunnen we ons geen buitensporige
uitgaven veroorloven met dit budget. Dus niet in marina's liggen, niet
in restaurants eten en gewoon je eigen potje koken.
Nu is dat natuurlijk juist de charme van onze wereldreis. Ik las eens
in een boek dat je juist met een beperkt budget het meeste ziet/meemaakt.
Het dwingt je immers tot inventiviteit, boodschappen doen op de lokale
markt en dergelijke.
Google Earth offline
Je kunt Google Earth ook offline
gebruiken. Het programma werkt dan met de beelden die in zijn cache op
schijf staan. Dit cache bestand kan maximaal 2 GB groot worden. Ik ben
nu thuis bezig om alle kustlijnen, baaien, havens etcetera te bekijken.
De cache bestanden kopieer ik telkens naar aparte directories. Als je
later op zee zit zonder internetverbinding, zijn alle beelden weer beschikbaar.
Ideaal om die passage door het rif eens goed te bekijken. Je kunt zelfs
de koraalkoppen onder water zien. Ook kun je de GPS koppelen aan Google
Earth. Er verschijnt dan een pijl op de kaart die aangeeft waar je je
bevindt en welke kant je op vaart.
Hieronder zie je bijvoorbeeld het mangrove deel van de Gambia rivier (met
Lamin Lodge uitvergroot).

En hieronder de ingang bij het atol Suwarrow.

Beveiliging - wapens
Tijdens onze afwezigheid op de boot schakelen we onze electronische
honden alarm in. Niet westerlingen worden behoorlijk afgeschrikt door
de aanwezigheid van een hond. Dit alarm kan binnen staan en detecteert,
door middel van radar, tot 6 meter mensen, dwars door ramen en muren heen.
Zodra iemand aan boord probeert te komen gaat de "hond" drie
minuten blaffen. Ook 's nachts kunnen we de hond laten waken of blaffen
met de afstandsbediening.
Voor de dinghy gebruiken we in diefstalgevoelige gebieden een "anti-lost"
alarm (ook wel kinder wegloop alarm of koffer alarm). Dit alarm gaat af
als het zendertje meer dan 25 meter van je verwijderd raakt.
We nemen geen wapens aan boord. Als we overvallen worden zullen we ons
moeten overgeven. Ik ga er van uit dat als je een wapen wilt inzetten,
dat je dit ook zal gebruiken. Met weer als gevolg dat ook de andere partij
zich niet meer bezwaard voelt om zijn wapens te gebruiken. Voor de overvallers
of piraten hebben we speciale "buit" klaarliggen. Een kapotte
laptop, gsm en zakjes geld en sieraden (Turkse Rolex horloges, goudkleurige
kettingen, etc.). De buit bedraagt zo'n $ 400, dus met zijn vieren wordt
dat dan $ 100 per piraat. We willen natuurlijk niet overvallen worden,
maar mocht het gebeuren dan hopen we dat de piraten tevreden zijn met
deze buit.
Energievoorziening
Ik heb 3 accu's van 105 AH voor huishoudelijk gebruik en 1 accu om de
motor te starten. Mijn uitgangspunt is om zo min mogelijk te verbruiken
en zo veel mogelijk op te wekken.
Opwekmogelijkheden:
Zonnepanelen 255 Watt
Windgenerator 350 Watt
Schroefasdynamo 350 Watt
Voor anker in de Caribean bij 27 graden is het dagelijks verbruik zo'n
60 AH. Met de zonnepanelen en de wind- generator kan ik dat goed bijhouden.
Op bewolkte dagen niet, tenzij het flink waait die dag. De grootste verbuiker
is de koelkast met 40 AH dankzij de waterkoeling (zonder waterkoeling
was dat 60 AH). De tweede verbruiker is de laptop en vervolgens wat verlichting
en ladertjes.
Tijdens het zeilen is er stroom in overvloed dankzij de schroefasdynamo.
We kunnen dan zelfs een brood bakken in de broodbakmachine (45 AH voor
een brood)
|