![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
USA 2012: Kerstmis is alweer geweest met een gezamelijk diner, als
we de voorbereidingen treffen voor oudjaar. At heeft een 1000 watt elektrisch
kookpitje, waarmee we op het achterdek oliebollen kunnen bakken. Het deeg
rijst letterlijk de pan uit en we bakken een emmer vol. Er is hier vlakbij een grote supermarkt waar we voor de
komende 6 maanden boodschappen doen. Vooral drank, meel en blikwaar nemen
we mee. Dat is nodig omdat de Bahama's erg duur zijn en omdat er in Cuba
bijna niks te koop is. De clientele van de supermarkt is de rijke gepensioneerde
Amerikaan die in Florida een mooi optrekje heeft. De parkeerplaats staat
vol dure Mercedesen, Jaguars, Bentley, BMW, Lexus en meer. Wij, als autoloze
yachties, lopen met het karretje 300 meter heen en weer naar de brug,
waar ons bijbootje ligt. Inmiddels zijn we in Miami aangekomen. We liggen op een
mooie ankerplaats bij South Miami Beach. Dit stukje van Miami is beroemd
vanwege de Art Deco bouwstijl. Ook nieuwe gebouwen worden in deze stijl
neergezet. Het geheel oogt erg leuk en de gemeente heeft echt zijn best
gedaan om er wat moois van te maken. Er zijn prachtige winkelstraten en
ook het beroemde strand is prachtig aangelegd. Op de ankerplaats liggen ook een aantal liveaboards. Dit
zijn arme Amerikanen die op een klein bootje wonen. Onze buurman is werkloos
en woont op een oud zeilbootje van 7 meter lang die met een dikke laag
oesters is aangegroeid. Vandaag ging de man weer achter een baantje aan.
Water is hier gratis aan de kade en de 'liveaboards' betalen ook geen
belasting. Zo'n oud bootje kun je wel gratis of voor een paar honderd
dollar krijgen en zo hou je het wel een tijdje vol. We varen verder richting Key West. De Florida Keys vormen
een sliert eilanden van zo'n 140 mijl. Vanaf de kust zijn al deze eilanden
met elkaar verbonden door middel van de US1 de overseas highway. Het meest
zuidelijke eiland, Key West, is zodoende per auto bereikbaar. Een deel
van deze highway bestaat uit een 7 mijl lange brug op palen. De voorloper
van deze highway was een spoorlijn die begin 1900 door meneer Flagler
werd gebouwd. Flagler, rijk geworden in de oliebusiness, had een droom
om deze spoorverbinding te realiseren. Voor die tijd een technologisch
hoogstandje! In 1938 vernielde een orkaan de gehele spoorlijn en werd
deze vervangen door een snelweg. De orkaan had een 'surge' (vloedgolf)
van 8 meter, terwijl het hoogste punt op de Keys slechts 5 meter is. We bezoeken ook het Kleine Witte Huis in Key West, waar
vroeger vele presidenten hun zomers doorbrachten. Vooral Harry Truman
kwam er vaak. Bij het plaatsje Marathon op Vaga Key, zijn we bij het Sombrero rif wezen snorkelen. Dit rif grenst aan de golfstroom en het wemelt er van de (grote) tropische vissen. Bij de bodem zien we ook veel Baracuda's. Dat zijn grote zilveren roofvissen. We zeilen met een gunstige wind 40 mijl naar Key West. De ankerplaats valt tegen. Een eind weg van de stad en erg onrustig water. We doen een dagje sightseeing met onder andere het huis van Ernest Hemmingway en vertrekken een dag later weer met gusnstige wind terug naar Marathon. De ankerplaats bij Marathon is geheel omsloten en vrij van deining. Hier liggen wel 400 jachten van wie de meeste liveaboards zijn. Er is hier dan ook een grote community van yachties en oude hippies. We doen hier boodschappen voor de arme mensen in Cuba. Bij
de kringloopwinkel van het Leger des Heils kopen we kinderkleding en -schoenen.
Bij de supermarkt kopen we extra eten voor de Cubanen. Olie, meel, rijst,
blikgroente en cereals. We fietsen steeds heen en weer met volle tassen.
Als we bij de kassa bedanken voor de inpakservice met plastic tasjes,
kijken ze ons vreemd aan. Woh, these folks don't want no plastic bags,
cool heah! Als we de supermarkt verlaten, horen we het nieuwtje ook bij
de andere kassa's rondzoemen. Nou we zijn dus kennelijk 'cool' zonder
plastic tasjes. We gaan nog een dagje naar het Turtle Hospital. Hier worden
gewonde zeeschildpadden geholpen. De turtles worden overvaren, ze krijgen
een virusziekte, ze eten te veel plastic afval of raken verstrikt in lijnen.
Het ziekenhuis leeft van donaties en heeft zo ook een operatiekamer met
inhoud gekregen van diverse dierenartsen. De dierenartsen in het ziekenhuis
werken partime en op afroepbasis indien hun eigen werkzaamheden dat toelaten.
Er zijn een aantal zwembakken waar de zieke turtles verpleegd worden.
Soms blijven ze een jaar. Er zijn ook enkele permanente bewoners die zo
beschadigd zijn, dat ze het in het wild niet overleven. Het is goed om
te zien hoe er met veel vrijwilligers en donateurs zo'n ziekehuis gerund
kan worden. We liggen al bijna 3 weken in Marathon als het goed weer
wordt om over te steken naar de Bahama's. We gaan nog een dagje met de
bus naar Key West om Amerikaanse vrienden van Lenneke (Paula haar zus)op
te zoeken. Ken is een oude Amerikaanse vriend van Leneke die wij nog nooit
ontmoet hebben, maar we wisten dat hij rond deze tijd in Key West zou
zijn omdat zijn dochter hier ging trouwen. De afspraak was dat wij 's middags in "The Wharf",
een klein restaurant, Ken zouden ontmoeten. We waren er op tijd en ik
(Paula) loop naar de toiletten. Opeens hoor ik:" You must be Paula".
Ik kijk verbaasd naar een Amerikaans echtpaar, zij zegt:Hi, I'm Sissy
and this is Jack'" waarbij ik vragend naar hen kijk. Zij vertellen
mij dat zij ook vrienden van Leneke zijn en ik lijk zoveel op Leneke dat
ik wel Paula moest zijn. Nou, zo zie je maar weer, zelfs aan de overkant
van de oceaan word je herkend. De watermaker is problemen gaan geven. Als ik hem uit elkaar
haal, blijken de cylinders beschadigd. De zuigers kunnen blijkbaar voldoende
kantelen dat deze de cylinderwand raken. Na een jaar is er zoveel slijtage
dat zuigers onvoldoende compressie geven. Volgens de importeur zijn nieuwe
cylinders de oplossing. We proberen of de nieuwe cylinders opgestuurd kunnen worden naar de Bahama's. We vertrekken 17 februari vanuit Key Largo naar de Bahama's. << terug logboek volgende >> |
![]() ![]() |
|||