| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | logboek

Italië    juli 2008:

Zondag 6 juli zijn we vertrokken uit Griekenland naar Italie. Een tocht van 250 nm of ruim twee etmalen. Met goede wind gingen we op weg maar 's avonds viel mij op dat de schroefasdynamo niet werkte. De volgende morgen nog eens verder gekeken en wat bleek, de schroefas stond stil! Met de motor aan, vooruit en achteruit geprobeerd. Nog steeds niks! De boot stilgelegd en met de snorkel onder de boot gekeken. Er zat niets in de schroef, maar de schroefas was wel een eind naar achteren gekomen. Vervolgens binnen bij de keerkoppeling gecontroleerd en hier leek de schroefas niet meer vast te zitten. Gebroken as, lager kapot, keerkoppeling stuk? In ieder geval geen mechanische voortstuwing meer. Nu moesten we dus alles zeilen. De oversteek ging nu wel langer duren, want op de Ionische Zee heb je niet altijd wind. En zo lagen we dus urenlang te dobberen zonder voortgang. Erger zelfs want er stond zo'n 2 knopen stroom tegen. We lagen stil en gingen ondertussen achteruit! Na 3 dagen kwamen we in de buurt van de straat van Messina met veel scheepvaart. En natuurlijk wordt het net bladstil als al die grote schepen op je af komen! Vuurpijlen en marifoon bij de hand houden om niet overvaren te worden. Even daarna wakkerde de wind aan tot windkracht 8. Zo ga je van het ene uiterste naar het andere. 's nacht zagen we de lavastromen op de Etna, die weer eens actief is. We wilden Riposto aanlopen voor de reparatie. Deze haven kennen we nog van vorig jaar oktober, toen we onze spullen opgehaald hebben. Echter met zoveel wind durf ik niet onder zeil de haven in te gaan. Kortom op zee blijven tot de wind af ging nemen. Op het eind van dag was de wind zover afgenomen dat we de haven in konden zeilen. Het pilotbootje van de marina nam ons het laatste stukje op sleeptouw naar de ligplaats. De reparatie viel gelukkig mee. Nadat ik de keerkoppeling vrij had gemaakt, bleek de moer die de schroefas vasthoudt los te zijn gedraaid. Deze moer zit echter onzichtbaar weggewerkt tussen de twee flenzen. Op de foto is de as 5 cm naar achteren te zien, na de tandjes begint de schroefdraad.
      Riposto schroefas reparatie.
Het is nu 10 juli en we vertrekken weer zo snel mogelijk. Het liggeld is hier 66 euro per nacht! Van het marina personeel kreeg Paula nog wat kokkels en zee-egels.Riposto zeeegels. De zee egels eet je rauw, maar alleen die kleine oranje stukjes. De kokkels moet de eerst koken, net als mosselen. 's Middags hebben we de slakken gekookt en als borrelhap gegeten. Met behulp van een haaknaald konden we deze minuscuul kleine slakjes eruitpeuteren,
   
In de straat van Messina zagen we nog deze eigenaardige vissersboten met 3 man Messina zwaardvisjacht.in een kraaiennest en eentje voor op een hele lange spies.Boven zoeken ze de zwaardvis en de man voorop moet hem schieten.

Via Taormina en Messina zijn we naar een bekende plek teruggekeerd, het eiland Vulcano. Dit eiland deden we 5 jaar geleden aan toen we de boot naar Turkije overzeilden. Nu ligt de baai bomvol met jachten en is het dorpje tot leven gekomen. We zijn naar het strand geweest waar het water verwarmd wordt door een paar "fumaroles" van de vulkaan. Op sommige plekken is het water zo heet en borrelt het zo heftig dat het net de kookpot van oom Tom is. De fumaroles zijn hete zwavelgassen en dat ruik je natuurlijk. Gelukkig zijn we beiden in zee geweest en valt de lucht van rotte eieren niet zo op nu we weer op de boot zijn. Hier onder een filmpje van Paula in de kookpot.
   

Na enkele dagen op de Eolische eilanden te hebben doorgebracht, zijn we overgestoken naar het eiland Capri dat net voor Napels ligt. Dit eiland is bekend vanwege de "rich and famous" die hier komen. Het is inderdaad een mooi groen eiland met leuke kleine straatjes. De winkeltjes verkopen allemaal dure luxe goederen. Zelfs eenvoudige consumpties als een glaasje cola of een ijsco zijn verdubbeld in prijs. Voor het eiland liggen veel miljonairs jachten voor anker van de superrijken en wij voelden ons dan ook wel klein met ons slechts 37 voet lange zeiljacht. Na een dagje Capri zijn we doorgevaren naar Napels waar we in een klein baaitje liggen. Miseno bootjes.
Het is weekend en het baaitje ligt vol met kleine motorbootjes. De bootjes zijn niet veel langer dan een meter of 4 en zijn gewoon open roeibootjes. Hier zijn wij het grootste jacht en nu voelen wij ons een beetje opgelaten als je een bootje met daarin een hele familie erin naast je ziet liggen. Napels GaleriaDe mensen zonnen, zwemmen, zitten de hele dag op hun bootje en 's avonds gaan ze allemaal weer naar de haven en is de baai leeg. Vanuit deze baai zijn we een dagje naar Napels geweest. Napels is een grote stad en het centrum staat vol met hoge flatgebouwen met daartussen weer oude kerken, grote pleinen en paleizen. Ondanks dat er geen staking van de vuilnismannen is, ligt het toch vol met zwerf afval.

Ook zijn we een dag naar Pompeji geweest. Het is indrukwek- kend om te zien hoe een welvarende stad in een zeer kort tijdsbestek tot een eind is gekomen. In 62 na Chr. is de 1e aardbeving geweest, maar door de bloeiende economie en bijdragen begon Pompeji snel de stad weer op te bouwen. Dan, 17 jaar later, in 79 na Chr. spuwt Vessuvius zijn 1e lavastroom uit en even later verwoestte een enorme explosie de hele omtrek van 70 km. Niets bleef meer over en helaas gaf de keizer 1 jaar na de ramp niet zijn steun om de stad opnieuw op te bouwen. 150 jaar daarna werd nog een poging ondernomen om beelden, marmer en zuilen op te graven, maar daarna vergat men Pompeji. In 1592 werd er gegraven om een kanaal te maken en toen zijn ze gestuit op de overblijfselen van de stad. Pompeji was gewijd aan de god Venus en men had weinig vooroordelen ten aanzien van liefde en seks. Natuurlijk zijn we ook even naar het bordeel van Pompeji gegaan, waar je de peeskamertjes kunt zien en de prenten van de mogelijkheden aldaar.
 Pompeji straatbeeld. Pompeji bordeel.

Wij maken ons nu klaar voor de oversteek naar Sardinie. We wilden via het eiland Ponza gaan, zodat we nog een rustige nacht zouden hebben. Ponza, 50 nm verderop, bleek toch te ver en tegen de wind in te liggen. Gelukkig ligt er halverwege nog een piepklein eiland Ventotene waarnaar we uitgeweken zijn. Weer een dag later zijn we op Ponza aangekomen. Ponza blijkt een zeer mooi en toeristisch eiland te zijn. Er komen hier alleen Italiaanse toeristen en ook hier hebben we ons vertaalgidsje hard nodig. Vrijwel geen enkele Italiaan spreekt Engels hebben we tot nog toe ondervonden. Dit eiland is echter zo mooi dat we ter plekke besluiten om er nog een paar dagen te blijven. Er zijn werkelijk prachtige baaien en ook de natuur is geweldig.
 Ponza baai.  Ponza ankerplaats.
Ook zien we hier enkele design jachten van zeer rijke Italianen. Deze schepen zien er werkelijk prachtig uit en het personeel is constant bezig om ze op te poetsen. Ook voor ons lag er weer een klusje klaar. Bij onze buiskap waren er wat naden losgegaan. We hebben de naaimachine op het dek gezet en in het zonnetje de naden gerepareerd. Ventotene kapotte stag.Ook was tijdens de overtocht de babystag omlaag gekomen. Hiervan was het staaldraad geknapt. Dit is nu provisorisch gerepareerd, maar zal in een betere havenplaats definitief gerepareerd moeten worden. De babystag is een korte voorstag die de mast een beetje buiging naar voren geeft. Deze buiging voorkomt het breken van de mast bij zeilen met harde wind (het zeil trekt dan de mast naar achteren).
 Sardinie tonijn aan de haak.  Sardinie tonijn aan dek.
Onderweg naar Sardinie hebben we 's ochtends onze eerste tonijn gevangen. Het beest zat er waarschijnlijk al even aan, want hij bood niet veel weerstand meer toen we hem binnen haalden. Als de vis zo net achter de boot zit, pakken we een gaff, dat is een soort bezemsteel met een grote vleeshaak aan het eind, die je achter zijn kieuwen haakt. Hiermee haal je de vis zonder moeite aan boord.
  Sardinie tonijn aan de gaff  Sardinie tonijn en gaff.
De tonijn spuugde zelf het haakje uit dus dat scheelde weer. Het haakje gaat niet zo makkelijk door de kaak van zo'n beest. Een paar flinke klappen op zijn kop met de lierhandel en het was gedaan met de strijd. Daarna de kop er af gesneden en de ingewanden verwijderd. Helaas zat wel de halve kuip volgespet met bloed van de vis. Gelukkig hebben we genoeg water om ons heen, zodat we de resten snel weg konden spoelen. Vissenbloed droogt ongelooflijk snel en eenmaal droog is het lastige te verwijderen. We hebben nu voor de hele week tonijn, 7 kilo en 70 cm lang.
 Sardinie tonijn sushi  Sardinie tonijn biefstuk.
En zo aten we tonijn sushi, tonijn biefstuk, tonijn salade en tonijn carpaccio. De overgebleven tonijn is gekookt met kruiden en in potten gestopt.

In ons eerste baaitje bij Arbatax komen we een stel Nederlanders tegen die onderweg zijn naar Turkije. Zij hebben een mooie pilot van de Spaanse eilanden, de Balearen, en willen die wel ruilen tegen onze Turkse pilot. Dat komt mooi uit, want van de Balearen hadden we weinig informatie.

<< terug naar juni     logboek     >>> door naar augustus



Stempel Panoramix.