![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Spanje 2010: Nog net voor ons vertrek uit Tunesie, is er een Amerikaans stel binnengekomen. Het is inmiddels al middag en haastig wisselen we wat gegevens en tips uit. Zij gaan richting oost en wij west. Als wij de laatste formaliteiten afhandelen, komen wij ze tegen in het kantoortje van de havenmeester en maken nog even mee hoe ze vakkundig uitgekleed worden (financieel dus). Ze willen maar 2 dagen blijven, maar volgens de havenmeester wordt het heel slecht weer en moeten ze 4 of 5 dagen blijven (nou ja, betalen dus). De Amerikanen spreken amper frans en Paula helpt als tolk. In een poging de amerikanen te helpen, zeg ik dat Paula niet zo goed frans verstaat. Maar dat gelooft de havenmeester niet, want Paula heeft een prima accent volgens hem en 's morgens begreep zij ook alles wat deze meneer vertelde. Hoe het afgelopen is weet ik niet, maar wellicht kun je dat op hun blog lezen. Met een grote slingerkoers langs de Balearen moeten we langs
de diverse hoge- en lagedruksystemen. Met die route kunnen we de komende
7-8 dagen blijven zeilen om uiteindelijk in Malaga uit te komen. De tweede nacht stopt de schroefasdynamo er weer mee! Nu geen slang of touw zichtbaar achter het schip. Met de hand kan ik de schroefas wel rond krijgen, maar met moeite. Ik vermoed dat het vislijn is. Op de schroefas zit een lijnknipper gemonteerd en die zou dat wel door moeten kunnen knippen. Bij daglicht start ik de motor en zet deze heel even in de achteruit. Er klinkt een hoop gerommel en getik. Nu heel even in de vooruit. Weer een hoop kabaal, maar dan alleen nog maar het normale geluid. De motor blijft verder gewoon lopen en het probleem is opgelost. We hebben nog nooit wat in de schroef gehad en nu gelijk twee keer achter elkaar. Hopen maar dat het hier bij blijft. Op de derde dag is het super helder weer en zien we onze eerste groene flits bij de zonsondergang. Net nadat het laatste felle puntje geel verdwijnt in zee, zie je zo'n twee seconden een groen licht. Je leest er altijd wel wat over, maar nu zijn we dus ook ervaringsdeskundigen. De vraag van veel mensen is:"Wat doe je nu aan boord. zo tijdens het zeilen? Verveel je je dan niet?" Nou, de ipod is ons favoriete tijdsverdrijf onderweg. Vooral het spel Angry birds wordt veel gespeeld. En is er een wedstrijd om de hoogste score te maken met Find It. De vierde en vijfde dag verslechterd het weer en krijgen we tot windkracht 7 tegenwind. We besluiten om naar Mallorca uit te wijken en daar in Port Colom te wachten op beter weer.
Vrijdag 26 november zijn we weer verder gegaan richting het Spaanse vaste land. Op 28 november zijn we aangekomen in Roquetas del mar, waar we weer wachten op gunstige wind richting Gibraltar. In de tussentijd hebben we een uitje naar Granada gemaakt
en daar het Alhambra bezocht. Met de trein zijn we door de Sierra Nevada
naar Granada gereden. Ook in Sierra Nevada sneeuwde het licht. In Granada
was het 8 graden, weliswaar warmer dan in Nederland, maar voor ons best
wel fris. Het Alhambra was de hoofdstad van het Moorse rijk totdat in
1492 de katholieke koning Ferdinand en Isabelle de macht overnamen en
daarmee de moslims naar Noord Afrika verdreven. De prachtige Arabische
paleizen zijn gelukkig intact gebleven en zijn een bezoek zeker waard. In de tuinen hadden ze een slim airconditioning systeem
gemaakt. Door de lucht langs koud stromend water te leiden koelt deze
7-8 graden af. Door tevens aromatische planten in de tuin te zetten, kreeg
je ook nog een lekker luchtje. Aan het einde van de langwerpige tuin zetelde
dan de sultan in de zomer. In de winter woonden ze er niet want dan was
het berekoud, zoals wij ook zelf aan den lijve ondervonden! In Roquetas del mar is Paula naar de kapper geweest en heeft
nu een knappe Spaanse look. We zijn nu in het gebied van de Moren, waar Zwarte Piet
vandaan komt, en omdat we mooie Sinterklaasliedjes hebben gezongen, heeft
een achtergebleven Piet wat lekkers in onze schoen gestopt. Gibraltar 2010: Zaterdag 4 december zijn we aangekomen in Gibraltar. Aan
de Spaanse kant is net 3 maanden geleden een nieuwe jachthaven gereed
gekomen. Het is een prachtige gemeente jachthaven en van alle luxe voorzien.
Inclusief wasautomaat en droger. Voor de prijs van € 8 per dag liggen
we hier prima! Op de vouwfietsen verkennen we La Linea en Gibraltar. Om
naar Gibraltar te komen moet je de startbaan van het vliegveld oversteken.
Deze startbaan loopt namelijk over de gehele breedte van het vlakke stukje
land dat Gibraltar met Spanje verbindt. Gibraltar is verder alleen maar
een grote rots. Gelukkig zijn er verkeerslichten die het verkeer tussen
de auto's, fietsers, voetgangers en vliegtuigen regelen zodat er geen
ongelukken kunnen gebeuren. Gibraltar is een koopjesparadijs voor de spanjaarden
die er graag voor in de file staan. Vooral drank en sigaretten zijn erg
populair. Verder veel electronica, foto- en videospul en sieraden. Er
zijn Engelse pubs en ze spreken overal engels. In de paar dagen dat we
hier liggen, hebben die Spanjaarden al weer 2 feestdagen gehad en is dus
alles dicht. Gelukkig kun je dan uitwijken naar Gibraltar waar alles wel
gewoon open is. Donderdag 9 december zijn we vertrokken naar de Canarische eilanden. Een afstand van ruim 600 mijl (1100 km) waar we 5 of 6 dagen over denken te doen.
<< terug logboek >> volgende |
![]() ![]() |
|||