Dinsdag 6 november zijn we weer aan de terugreis begonnen naar Bodrum.
We hebben voedsel voor 3 dagen bij ons, wat genoeg moet zijn voor de oversteek
van de Ionische zee naar Griekenland. Onderweg weinig wind gehad en we
hebben dus ook nog flink wat op de motor gevaren. Het programma Maxsea
laat zien hoe we optimaal tussen de lagedruk- gebieden door kunnen varen.
De weersverwachting voorspelt een stormachtige zaterdag en zo zoeken we
dus een beschutte haven op voor de komende dagen. Zodoende voeren we naar
een klein plaatsje, Koroni, om daar te schuilen voor de storm. We hadden
goed en wel gegeten toen een welwillende Griek naar ons toe kwam om te
zeggen dat vannacht de wind zou toenemen en wij beter onze boot naar de
volgende haven konden verhalen. 's Avonds om half tien wij de trossen
losgegooid en binnen een half uurtje waren wij bij de volgende haven.
Maar helaas, al bij de ingang liepen we vast omdat het te ondiep is. De
enige optie was om door te varen naar Kalamata, een tocht van 2 uur. Dus
dit hebben we maar gedaan en 's nachts om 1 uur werden we door de havenmeester
naar een keurige ligplaats gebracht. Kalamata op de peleponesis is een
mooie jachthaven met prima faciliteiten voor 1/3 van de prijs die we in
Riposto betaalden. Griekenland is met veel zaken goedkoper dan Italie
of Turkije. Vandaag met z'n tweeen heerlijk gegeten voor 20 euro. De vouwfietsen
bewijzen opnieuw goede diensten, we crossen door het redelijk grote plaatsje.
Paula heeft 3 wassen gedraaid in de marina en zelfs daarna nog gestreken
met de reis strijkbout!
Halverwege de overtocht naar Griekenland begon de automatische piloot
te piepen dat de accuspanning te laag was. De schroefasdynamo was er mee
opgehouden en we moesten een paar keer stroom draaien met de motor om
de accu's op peil te houden. De standaard regelaar van de dynamo is er
kennelijk niet op berekend om continue de maximale veldstroom te leveren.
Hierdoor wordt hij te heet en gaat dus stuk. Gelukkig had ik al een betere
(nou ja, nog even afwachten hoor) regelaar gekocht, en deze heb ik nu
ingebouwd. Ook hebben we waterlekkage via de ankerbak geconstateerd waardoor
de voorpiek langzaam nat wordt en dat probeer ik morgen te verhelpen.
Ook het stuurboord navigatielicht is uitgevallen. Hier moet een nieuw
lampje in wat echter zo speciaal is dat geen enkele winkel het verkoopt.
De leverancier wil natuurlijk graag zijn eigen lampjes voor veel geld
verkopen in plaats van dat men gewone goedkope standaard lampjes gebruikt.
Nu maar een standaard lampje omgeknutseld zodat het wel past in de bijzondere
fitting. Ook de voetschakelaar van de ankerlier bleef hangen. Deze heb
ik vandaag opengehaald en opnieuw gemonteerd. Van de motor lekt een pakking
olie. Het olieverlies valt nu nog mee, maar wordt wel steeds meer. Deze
pakking zal straks vervangen moeten worden. Zo zie je maar, een schip
houd je altijd aan het werk.
Dinsdag 13 november vertrokken richting Bodrum. Vanwege weinig wind maar
voor anker gegaan voor de nacht. Op de rollerige ankerplaats hebben we
de speciale borrelglaasjes, die we van een paar buren, cadeau kregen getest.
Zie het resultaat in het filmpje.
Beslis zelf maar of het linker of rechter glaasje heeft gewonnen.
Vandaag, 15 november, weer aangekomen in Bodrum. Het weer is enorm opgeknapt
en het is lekker zonnig. We hebben de laatste 2 dagen maar doorgezeild,
want de wind was perfect. Vanavond maar even wat bijslapen.