| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | logboek

Curacao oktober 2012:

Na drie maanden vakantie in Nederland, komen we op 17 oktober weer aan in Willemstad. De Panoramix ligt nog op dezelfde plek waar we haar achter hebben gelaten. Het plan was om de volgende dag uit het water te gaan, maar dat kan helaas pas over 4 dagen. Een stel vogels heeft tijdens onze afwezigheid een nestje in de giek gebouwd en vliegen druk in het rond. Het nestje is nog niet af, dus wordt het jonge stel met harde hand uit hun kraakpand verwijderd.
 
  Het nest van de krakers is verwijderd uit de giek.

We hebben een studio en een auto gehuurd voor de tijd dat we op de kant aan het werk zijn. De marina, Royal marine in de Piscadera baai, ligt ver van de stad in een kale omgeving. De komende dagen kunnen we dus de toerist uit hangen.
 
  Kleurige grondbedekkers bij de Bullebaai.

Op maandag gaat de Panoramix uit het water. In de drie maanden tijd dat de Panoramix hier heeft gelegen, is de onderkant met een centimeter dikke laag schelpen aangegroeid. De aangroei is gelijk verdeeld over de coppercoat en de normale antifouling. Met grote plamuur- messen en een gehuurde hogedrukspuit maak ik samen met At het schip schoon. Alles wat we eraf kunnen spuiten, scheelt straks weer met schuren. In Amerika hadden we de helft (waterlijn, kiel en roer) geschuurd en in de coppercoat gezet. Nu moeten we de andere helft nog doen. Dit is vooral de onderkant van het schip, zodat je boven je hoofd moet schuren met de machine. Omdat dit zwaar werk is, heb ik een hefboom constructie bedacht die de schuurmachine tegen de onderkant aangedrukt houd.
 
  De ketting aan het einde drukt de schuurmachine tegen de onderkant.

Nu hoeven we de machine alleen maar te sturen. Deze constructie werkt prima, maar net als in Amerika heeft het veel tijd nodig om alle lagen weg te schuren. Gelukkig kunnen we na gedane arbeid een koude douche nemen en daarna naar onze studio met airco.
  
  De mix van stof en zweet zorgt ervoor dat we er uitzien als zwarte pieten.

Op vrijdagavond gaan we naar het happy-hour van de ankerplaats waar we eerst lagen. We kletsen weer met iedereen bij en gaan daarna lekker een pizza eten. Tussendoor nemen we op zondag een vrije dag en gaan lekker zwemmen in het zwembad van het Hyat Regency hotel. We kennen daar nu de weg en vragen brutaal om een paar handdoeken voor op de zonnebedden.
  
 Ineens een verstekeling op de voorruit.   Heerlijk relaxen op zondag.

Na een week schuren gaat het lager van de schuurmachine kapot. Deze 110 Volt schuurmachine hadden we vorig jaar in Amerika gekocht voor $ 30. Via een Nederlander op de werf komen we aan het adres waar we een nieuw lager kunnen kopen. Het nieuwe lager kost bijna de helft van de machine. Na nog een week schuren, met het nieuwe lager, zijn op het allerlaatste moment de koolborstels versleten. De schuurmachine heeft het ook zwaar te verduren gehad. Zelfs de vellen schuurpapier (gritt 40) bleven maar 5 minuten zitten met het klittenband. We plakten toen de vellen met bisonkit vast. Dat was wel lastig bij het wisselen naar een nieuw velletje, maar het schuurpapier bleef in ieder geval zitten.
 
  Oud en nieuw lager van de machine.   De bestaande coppercoat is groen.

Na twee weken schuren is de Panoramix klaar om in de coppercoat gezet te worden. Onze vrienden helpen met deze klus. Ik koop twee zakken ijsklontjes om de coppercoat epoxy op 10 graden te houden. Hierdoor is de 'potlife' 40 minuten ondanks de tropische temperaturen in Curacao. 's Middags om drie uur zit de klus erop en is de gehele onderkant nu voorzien van een laag coppercoat. We vieren deze finale met een luxe diner in het Boathouse restaurant samen met At en Beatrijs.
 

Na het vervangen van de volvoseal op de schroefas en de cutlass bearing bij de schroef wil de de as opnieuw uitlijnen met de motor. Als ik de bouten wil losdraaien, kom ik er achter dat een van de motorsteunen gebroken is. Deze breuk zit onzichtbaar onder de motorsteun. Gelukkig zit er een Yanmar dealer op Curacao en deze pakt zo een nieuwe steun van de plank. De schroefas zit nu weer netjes uitgelijnd aan de motor. Na de tewaterlating maakt de motor duidelijk minder trillingen dan voorheen.

We ankeren nog een paar dagen in de Fuikbaai. Je kunt hier alleen per boot komen. We liggen hier heerlijk alleen met prachtig zwemwater. Het nieuwe grootzeil, dat ik in China bij Lee Sails besteld had ($ 850 ), hijsen we hier voor het eerst. Het pakket was keurig op tijd en belastingvrij aangekomen in de marina. Bij het adres vermeld je dan 'ship in transit'. Het zeil past precies en ziet er mooi uit. De genua is wat versleten aan de randen en we stikken er een stuk nieuw canvas op met behulp van de naaimachine van Beatrijs. In Nederland had ik special UV-bestendig 'Tenara' garen op internet gekocht. Dit garen gaat 15 jaar mee.

Hierna gaan we nog twee dagen naar het Spaanse water en willen we naar de premiere van de nieuwste James Bond film 'Skyfall'. Helaas is de film uitverkocht en zo kijken we naar een andere film 'Argo'. We checken uit bij de douane en vertrekken via klein Curacao naar Bonaire.
 
  Aankomst bij klein Curacao.

Klein curacao was ooit een paradijs voor zeevogels en robben. Nadat in 1865 de 90 ton aanwezige guano (vogelpoep, natuurlijke kunstmest) was verwijderd en verscheept naar Europa, bleef er een kale rotsachtige vlakte over. Men probeert nu met nieuwe aanplant weer enige vegetatie terug te brengen.
 
 De nu onbewoonde vuurtoren op klein Curacao.

Aan de oostkust treffen we twee wrakken aan. Een groot zeeschip dat hier 28 jaar geleden strandde en een zeiljacht wat korter terug.
  

<< terug                       logboek              volgende >>



Stempel Panoramix.